Online magazine gemaakt door en voor jongeren en voor alle professionals in het onderwijsveld Aanwezig zijn op school doet ertoe. Maar het is niet voor alle leerlingen vanzelfsprekend. In het door stichting JongPIT en het Steunpunt Passend Onderwijs ontwikkelde online magazine PRESENT? geven jongeren zelf aan waar zij behoefte aan…
Speciaal voor het inzichtelijk maken van de organisatie van de ondersteuning in de school, heeft het Steunpunt Passend Onderwijs de Scan Passend Onderwijs ontwikkeld. De resultaten van de scan geven de IB-er/ondersteuningscoördinator een totaalbeeld van het passend onderwijs op de school: Wat gaat al goed? Welke aandachtspunten zijn er en…
Het Samenwerkingsverband voortgezet onderwijs Amsterdam-Diemen heeft een handreiking uitgebracht over de doorlopende leerroutes vmbo-mbo. Visueel is weergegeven waarom je een doorlopende leerroute in kunt zetten. Een doorlopende leerroute voorkomt schooluitval en bevordert soepele doorstroom naar het mbo. Wil je als vmbo-school de samenwerking met het mbo versterken? In de handreiking…
Al vier jaar brengen Abdullah Karatas en zijn vrouw hun zevenjarige zoontje Mirza naar een instelling voor speciaal onderwijs. Mirza heeft namelijk autisme en een verstandelijke beperking. Het liefst zou het gezin zien dat hij naar een reguliere basisschool in de buurt kan, maar omdat dat nog vrij ongebruikelijk is,…
Dashboards (voorheen kijkglazen genoemd) geven informatie over de leerlingen van het samenwerkingsverband. Op basis van die informatie weet een samenwerkingsverband voor hoeveel leerlingen het bekostiging zal ontvangen en voor hoeveel leerlingen ondersteuningsbekostiging moet worden afgedragen. Er zijn verschillende dashboards waarin gegevens teruggekoppeld worden. Op de website van DUO vind je…
Met het landelijke project Zorg in Onderwijstijd (ZiO) bereiden de ministeries van OCW en VWS zich voor op een mogelijke collectieve financiering van zorg in het speciaal onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs, cluster 3 en 4. Het doel is om de financiering en organisatie van zorg in onderwijstijd zo te…
Er komt één formulier waarmee scholen een toelaatbaarheidsverklaring kunnen aanvragen. Het ministerie van OCW heeft hiervoor samen met samenwerkingsverbanden, scholen en ouders een format ontwikkeld. Om dit te toetsen kunnen scholen en samenwerkingsverbanden het nu al gebruiken. Het formulier is ontwikkeld om de administratieve lasten voor scholen te verminderen. Scholen…
Volgens de wet geldt een bewaartermijn van uiterlijk drie jaar na afgifte van de TLV, maar voor welke gegevens geldt dat precies? En zijn er situaties waarin je mag afwijken van de termijn van drie jaar? Dit artikel gaat in op deze vragen.
Er komt veel informatie af op samenwerkingsverbanden. Hierdoor ontstaat soms de angst dat er belangrijke veranderingen in wet- en regelgeving over het hoofd wordt gezien. Dit document Maatregelen verbeteraanpak passend onderwijs 2022 bevat een overzicht van ontwikkelingen in wet- en regelgeving rond passend onderwijs onder meer voortkomend uit de verbeteraanpak…
Alle kinderen in Nederland hebben recht op onderwijs. De meeste kinderen kunnen de lessen op school goed volgen. Maar niet ieder kind is het zelfde. Soms is extra hulp nodig of moet een kind extra oefenen. Of heeft een kind andere uitleg of lesstof nodig. En soms onderwijs op een…
De overgang naar het mbo is voor veel jongeren een kwetsbaar moment in de schoolloopbaan. Dat geldt vooral voor leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte (in het voortgezet onderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs). Al zijn er onder deze groepen leerlingen ook heel wat jongeren die het in het mbo uitstekend…
Wat kan je doen als het je opvalt dat een leerling bij jou op school bijvoorbeeld een laag zelfbeeld heeft? Wanneer hij niet meekomt in de groep, of moeite heeft met zelfbeheersing? Wanneer hoort het bij een normale sociaal-emotionele ontwikkeling en wanneer is dit problematisch? Hoe kan je als leerkracht,…