De onderwijscontext zo ruim maken, dat specifieke ondersteuningsbehoeften van individuele leerlingen wegvallen: dat is hoe psycholoog, onderwijswetenschapper en lector Bert Wienen inclusief onderwijs ziet. Doordat hij met een voet in de praktijk én een voet in de wetenschap staat, ziet hij de trend van het huidige inclusieve onderwijs: ‘‘Het is…
In opdracht van de ministeries van OCW en VWS doen DSP-groep en Oberon samen met Onderwijsconsulenten onderzoek naar de mogelijkheden en opzet van collectieve financiering van zorg in het speciaal onderwijs. Uiteindelijk doel is de problemen die (v)so-scholen en ouders nu ondervinden bij de organisatie en financiering van zorg in…
Hoe ondersteun je aankomend studenten die leren met een functiebeperking, chronische ziekte, psychische klachten of leren in een bijzondere omstandigheid, bijvoorbeeld met mantelzorgtaken? De website onbelemmerdstuderen.nl helpt daarbij. Een wegwijzer met informatie over noodzakelijke ondersteuning en begeleiding voor (aankomend) studenten, om een studie succesvol te starten, te volgen en af…
Verkennend onderzoek onder scholen voor voortgezet onderwijs in Nederland naar de praktijk in het onderwijs en de koers die na de evaluatie van passend onderwijs in 2020 ook beleidsmatig is ingezet richting inclusiever onderwijs. In deze publicatie staan de eerste bevindingen uit het onderzoek in het voortgezet onderwijs centraal. Daarna…
Als partijen die betrokken zijn bij de medezeggenschap er bij een meningsverschil niet uitkomen, kan het geschil in bepaalde gevallen worden voorgelegd aan de Landelijke Commissie voor Geschillen WMS (LCG WMS).
Volgens de Wet passend onderwijs hebben schoolbesturen een zorgplicht. De zorgplicht voorkomt dat ouders zelf op zoek moeten gaan naar een passende plek voor hun kind. Het bestuur van de school van aanmelding is verplicht om leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften een passende plek te bieden. Kan de school de benodigde…
Deze handreiking gaat in op de verschillende aspecten van bedrijfsvoering van samenwerkingsverbanden. De handreiking helpt samenwerkingsverbanden om tot een bewuste en doelmatige besteding van middelen te komen.
In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) legt het schoolbestuur vast welke extra ondersteuning de school kan bieden aan leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften en hoe de ondersteuning is georganiseerd. Op basis van de schoolondersteuningsprofielen van de scholen beoordeelt het samenwerkingsverband passend onderwijs of er in de regio een dekkend ondersteuningsaanbod is. Het schoolondersteuningsprofiel:…
Wet passend onderwijs Op 1 augustus 2014 is de Wet passend onderwijs ingevoerd. Schoolbesturen hebben een zorgplicht, zodat ouders niet meer zelf op zoek hoeven gaan naar een passende school voor hun kind. De school waar een leerling met een extra ondersteuningsbehoefte wordt aangemeld zorgt, in overleg met de ouders,…
Veel scholen leveren een stevige bijdrage aan de onderwijsloopbaan en ontwikkeling van leerlingen die nieuw zijn in Nederland. Een belangrijke, maar ook complexe opdracht. De leerlingen waar het om gaat, hebben verschillende behoeftes aan ondersteuning. Daar komt bij dat het voor scholen niet altijd duidelijk is wat er wel en…
Het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) is een investeringsprogramma van het kabinet voor de komende 2,5 jaar om de gevolgen van de coronacrisis voor leerlingen op te vangen. De spil van het investeringsprogramma wordt gevormd door schooleigen programma’s die scholen op basis van een eigen analyse van de situatie op de…
Samenwerkingsverbanden hebben tot eind 2023 de tijd om de bovenmatige reserves af te bouwen. De afbouw wordt op verzoek van OCW gemonitord en geanalyseerd door een werkgroep van de PO-Raad, VO-raad, het Netwerk LPO en de Sectorraad swv vo. De werkgroep doet daartoe twee keer per jaar een uitvraag bij…