De onderwijsondersteuning moet passen bij de behoefte van de leerling, ouders en school. Het is daarom belangrijk om samen met school en ouders de behoeften van elk van deze leerlingen helder in kaart te brengen om zo de benodigde onderwijsondersteuning goed te regelen. Soms ben je echter nog dermate onbekend…
Via Weer Samen Naar School en Passend Onderwijs proberen we in Nederland nu gedurende zo een vijfentwintig jaar een meer inclusief onderwijssysteem te realiseren. Zowel in ons land als daarbuiten is een debat gaande of een dergelijk ideaal wel te realiseren is en zo ja, hoe we dichter bij dat…
“Ik zit eindelijk op mijn plek en kan weer toekomstplannen maken.” Zo vat een jongere het belang van het onderwijszorgarrangement samen, waar deze na moeilijke ervaringen in het reguliere onderwijs werkt aan het weer terug kunnen naar school. Als kinderen en jongeren dreigen uit te vallen in het reguliere onderwijs,…
Het onderzoeksproject Mentaal Kapitaal is uitgevoerd binnen de Regionale Kenniswerkplaats Jeugd en Gezin Centraal. In deze rapportage worden de bevindingen gepresenteerd van het eerste onderzoek. Doel van dit onderzoek is om inzicht te krijgen in de individuele, omgevings- en systeemfactoren die een rol spelen bij ongezonde schoolstress, prestatiedruk, schoolverzuim/thuiszitten en schooluitval. Wil…
Deze factsheet is bedoeld om scholen te helpen bij het organiseren van medische zorg aan leerlingen. De factsheet bevat informatie over hoe de school, de ouders, de leerling en de professionele zorgverlener samen afspraken kunnen maken over het verlenen van gezondheidszorg aan een leerling op school.
Het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) is een investeringsprogramma van het om de gevolgen van de coronacrisis voor leerlingen op te vangen. De spil van het investeringsprogramma wordt gevormd door schooleigen programma’s die scholen op basis van een eigen analyse van de situatie op de school opstellen. Op deze site van…
In het regulier onderwijs is er het speciaal basisonderwijs (sbo), leerwegondersteunend onderwijs (lwoo) en praktijkonderwijs (pro). Gespecialiseerd onderwijs is er voor leerlingen die specialistische ondersteuning nodig hebben, dat het regulier onderwijs niet kan bieden. Er is speciaal onderwijs (so) en voortgezet speciaal onderwijs (vso). Het speciaal onderwijs en het voortgezet…
Hoe zorg je ervoor dat je goede samenwerking met je partners in de regio realiseert? Welke elementen zijn van belang om het verbeteren van de doorstroom in jouw regio in samenwerking met elkaar te realiseren? Wat zorgt ervoor dat mensen zich ook echt verbonden voelen en met elkaar aan de…
Het Steunpunt Passend Onderwijs heeft de afgelopen periode veel samengewerkt met Hans Schuman (lector bij Hogeschool Utrecht) die veel praktijkonderzoek heeft gedaan naar onderwerpen zoals ‘diversiteit en inclusie’, ‘interprofessioneel samenwerken’, ‘het hoorrecht van leerlingen’ en ‘professionele leergemeenschappen’. In verschillende SPO-bijeenkomsten heeft Hans veel materiaal gedeeld. Op deze pagina tref je…
Over de combinatie van onderwijs en zorg bestaan veel vragen. Wat mag wel en wat niet, welke ruimte bieden de wetten en hoe zit het met financiering? Ondertussen ontstaan in de praktijk steeds meer onderwijszorgarrangementen in veel verschillende varianten. De ministeries OCW en VWS zijn gestart met 15 onderwijszorgarrangementen als proeftuin,…
Met 25 maatregelen verbetert minister Slob passend onderwijs voor leerlingen, ouders en leraren. Leerlingen en hun ouders krijgen meer te zeggen over passend onderwijs. Zo krijgen leerlingen hoorrecht, zodat zij betrokken worden bij besluiten over hun oplossing. Voor ouders komt er betere informatie en komen er duidelijkere stappen wat ze…
Toezichthouders kunnen hun invloed meer aanwenden om passend onderwijs te laten slagen. Dat stelt Willem van Leeuwen die in opdracht van de VTOI-NVTK de redactie heeft gevoerd over de eerste herziene uitgave van ‘TOEZIEN op’. In deze publicatie belichten diverse auteurs het thema toezicht op passend onderwijs vanuit verschillende invalshoeken.…