Dyslexie is de afgelopen jaren een veelgebruikte term geworden. Niet alleen in het onderwijs maar ook in de bredere samenleving. De bekendheid van de term, en de vlotheid waarmee het woord in de mond wordt genomen, gaat niet altijd gepaard met adequate kennis over het fenomeen. Kinderen en jongeren met…
Binnen het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) is specifiek aandacht voor (potentiële) uitval onder kinderen en jongeren. Het ministerie van OCW vraagt scholen dan ook gebruik te maken van de mogelijkheden die het NPO biedt voor deze kinderen en jongeren. Het ministerie van OCW heeft het NJi en Ingrado gevraagd om…
De Scan bestuurlijke samenwerking is een zelfevaluatie-instrument dat input geeft aan het management, bestuur, deelnemende besturen en intern toezicht van het samenwerkingsverband om het gesprek met elkaar te voeren over de kwaliteit van de processen en de samenwerking binnen samenwerkingsverbanden.
Onder voorzitterschap van het Steunpunt Passend Onderwijs ontwikkelde de werkgroep ‘privacy & passend onderwijs’ het modelconvenant ‘Privacy samenwerking onderwijs-gemeenten-Jeugdhulp’. In dit convenant leggen samenwerkende gemeenten, jeugdhulp en samenwerkingsverbanden afspraken vast over het verwerken van persoonsgegevens van leerlingen (en eventueel hun ouders). De doelgroep van dit convenant wordt gevormd door: Leerlingen…
Samenwerkingsverbanden passend onderwijs zijn verplicht om een functionaris gegevensbescherming aan te stellen. Deze handreiking beschrijft hoe het samenwerkingsverband dat kan regelen, wat de taken en bevoegdheden zijn van deze functionaris.
Samenwerkingsverbanden op de kaart is een website voor samenwerkingsverbanden passend onderwijs om zich te verantwoorden over financiën, leerlingen en de organisatie door middel van data met een eigen toelichting hierop. Samenwerkingsverbanden op de kaart geeft samenwerkingsverbanden, schoolbesturen en andere betrokkenen dankzij de uniformiteit van de informatie de mogelijk om: inzicht…
Het Dashboard passend onderwijs is een interactief dashboard waar samenwerkingsverbanden unieke informatie kunnen vinden over passend onderwijs op schoolniveau, binnen hun eigen samenwerkingsverband. Met deze informatie kunnen zij actief sturen op kwaliteitsverbetering en verantwoording. Op deze wijze geeft het dashboard samenwerkingsverbanden de mogelijkheid om inzicht te krijgen in historische trends,…
Voor welke leerlingen is een geïntegreerde voorziening van so-sbo-bao een passende plek? Op basis waarvan stel je vast wat de leerling nodig heeft, wat er dan geboden kan worden en waar? En op basis waarvan groepeer je leerlingen? Aan de hand van twee praktijkvoorbeelden (Talentencampus Venlo en Prisma Kampen) behandelt…
Vanaf 1 juli 2021 gelden er nieuwe regels voor samenwerkingsexperimenten van regulier en speciaal onderwijs. Lees hier de nieuwe Beleidsregel experimenten regulier-speciaal onderwijs. Doel van de beleidsregel is om intensieve samenwerking van speciale en reguliere scholen mogelijk te maken om tot meer inclusie en maatwerk voor leerlingen te komen. Met…
We spreken van kindermishandeling als er sprake is van een structurele vorm van onveiligheid en de situatie bedreigend of gewelddadig is voor kinderen. Er zijn verschillende vormen van kindermishandeling. Hoe langer kindermishandeling duurt, hoe moeilijker het voor kinderen is om zich evenwichtig te ontwikkelen. Daarom is het van groot belang…
Soms wordt scholen gevraagd om bij leerlingen medische handelingen uit te voeren. Onder welke voorwaarden mogen leerkrachten medische handelingen verrichten? Zijn ze daartoe verplicht? Hoe regelen je dat zorgvuldig en welke protocollen moet je bestuurlijk vastleggen? Hoe zit het met aansprakelijkheid? Hier vind je informatie en instrumenten die informatie geven…
Leerlingen met een ernstig meervoudige beperking (EMB) die aan de criteria voldoen, krijgen een toelaatbaarheidsverklaring voor de hele schoolloopbaan (een voor primair, een voor voortgezet onderwijs). Het samenwerkingsverband neemt hierover het besluit. Er is voor de TLV-aanvraag van deze doelgroep een landelijk aanvraagformulier ontwikkeld. Voor leerlingen met EMB die meer…