Dit document betreft de samenvatting van onderzoek naar de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp. Op verzoek van de ministeries OCW en VWS hebben het NRO en ZonMw gevraagd aan het Verwey-Jonker instituut om onderzoek te doen naar de vraag welke kennis er al is over die samenwerking. Uit Nederlandse en…
MantelzorgNL, de landelijke vereniging van en voor mantelzorgers, heeft signaalkaarten voor in de klas gemaakt over jonge mantelzorgers. Jonge mantelzorgers groeien op met een familielid dat ziek is of een beperking heeft. Het kan gaan om een ouder, broer, zus, opa of oma. Iemand in de nabije omgeving heeft bijvoorbeeld…
'Thuiszittersproblematiek' is een probleem waar in de context van passend onderwijs veel aandacht voor is. Onder de (potentiële) thuiszitters zijn er ook kinderen en jongeren met kenmerken van begaafdheid. Wanneer er sprake is van (dreigende) schooluitval spelen veel factoren een rol die elkaar op een complexe manier beïnvloeden. Het ontstaan…
Interne – en externe ontwikkelingen en de invloed het beleid van het samenwerkingsverband In 2018 is er vanuit het Steunpunt Passend Onderwijs een ontwikkelgroep actief geweest dat heeft gesproken over de verschillende interne en externe ontwikkelingen die van grote invloed zijn op de financiële positie, bedrijfsvoering en de beleidsmatige ontwikkelingen…
Hoe kunnen scholen bijdragen aan de fysieke en psychische gezondheid van hun leerlingen of studenten? In ‘Gezonde School, de podcast’ gaat journalist en podcastmaker Maarten Dallinga tien afleveringen lang op onderzoek. Hij bezoekt scholen en spreekt met experts. In deze vierde aflevering draait het om inclusiviteit. Wat doet het met…
De Kennisrotonde van het NRO is sinds een paar maanden uitgebreid met het thema Jeugd. Dat betekent dat alle professionals uit het brede jeugddomein er met hun vragen terechtkunnen. Marianne Hooijsma gaat met de vragen aan de slag. Ze is onderzoeker bij het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) en werkt daarnaast als…
De Toren van Houvast is een concrete, creatieve werksessie waarin Aanwezigheid! centraal staat. Aanwezigheid! gaat over het denken in mogelijkheden en het werken vanuit een positieve benadering. Dit werkatelier brengt het gesprek op gang over het vasthouden van leerlingen. Ongeacht waar hij of zij is: op school, thuis of ergens…
Op basis van een aantal internationale verdragen dringen de Kinderombudsman, het College voor de Rechten van de Mens en Defence for Children al jaren aan op inclusief onderwijs. In de verbeteragenda passend onderwijs staat dit nu ook als nieuwe opdracht: de komende jaren moet ingezet worden op inclusiever onderwijs, met…
Een recente ontwikkeling is het ontschotten van het (speciaal) onderwijs. Oftewel: het komen tot gespecialiseerd onderwijs waarin leerlingen met een diversiteit aan extra ondersteuningsbehoefte onderwijs volgen in dezelfde klas. De reeds geïmplementeerde beleidsregel biedt scholen die hieraan werken de ruimte om hiermee te experimenteren in de komende vier jaren. Vanuit…
Op 1 januari 2022 veranderen de organisatie en regels rondom inburgering. Dit heeft gevolgen voor sommige leerlingen in het vmbo-bb of -kb, praktijkonderwijs of Internationale Schakelklassen (ISK), die vanaf 2022 18 jaar worden en inburgeringsplichtig zijn. ISK Er bestaat geen aparte elementcode voor ISK, daarom worden leerlingen die ISK-onderwijs volgen…
In de serie ‘Na de ISK’ van LOWAN vertellen jongeren over hun loopbaan na de ISK: welk pad hebben zij bewandeld en welke uitdagingen kwamen ze daarbij tegen? De video’s kunnen worden ingezet voor loopbaanoriëntatie (LOB) op de ISK en geven gezamenlijk een realistisch beeld van de verschillende mogelijkheden na…
A Roadmap for School Refusal Interventions Based on the Views of Stakeholder School attendance offers substantial short-term and long-term benefits for youths. Too many youths in the Netherlands are absent from school, posing a risk to their development and a challenge for professionals who seek to support these youths. School…