Het opzetten van het ouder-en jeugdsteunpunt gebeurt in samenwerking met leerlingen en ouders. In deze handreiking geeft de vliegende brigade tips over het betrekken van leerlingen. Het doel van de ouder- en jeugdsteunpunten is om ouders en leerlingen op een goede manier te informeren en te ondersteunen in het proces…
Van de ouder- en jeugdsteunpunten wordt verwacht dat deze onafhankelijk werken. Maar hoe zorg je daarvoor in de praktijk? Hoe werk je aan dat onafhankelijk werken en hoe regel je dat je dat steeds in ontwikkeling houdt. Vooropgesteld: er is geen standaard format voor onafhankelijk werken. De inrichting van de…
In deze pdf van de Kenniswerkplaats Diversiteit worden verschillende werkvormen en tools gepresenteerd voor het bieden van onderwijs voor democratisch burgerschap, wereldburgerschap, intercultureel onderwijs, de ontwikkeling van meerdere perspectieven en leren omgaan met controversiële kwesties. Deze werkvormen en tools kunnen gebruikt worden door docenten en leerlingen in het voortgezet onderwijs,…
In de periode mei 2021 t/m mei 2022 heeft een projectteam van BMC in opdracht van de ministeries van OCW en VWS vijftien geselecteerde proeftuinen onderwijszorgarrangementen (OZA’s) begeleid. Het doel hiervan is het verbeteren van het ontwikkelingsaanbod op het gebied van onderwijs en zorg voor kinderen met een specifieke onderwijs-…
Sommige kinderen en jongeren hebben, naast ondersteuning op school, ook behandeling of begeleiding nodig omdat zij persoonlijke problemen hebben of te maken hebben met problemen in de thuissituatie, waardoor zij op school minder goed functioneren. De school kan in zulke situaties samenwerking zoeken met professionals buiten de school, bijvoorbeeld de…
Deze handreiking gaat over privacy-aspecten die aan de orde zijn bij multidisciplinair overleg (onderwijs, jeugdhulp, gemeente) over jeugdigen. De handreiking geldt zowel voor professionals in de jeugdhulp als in het onderwijs. Het gaat bijvoorbeeld om jongeren die: op school (extra) ondersteuning en jeugdhulp krijgen; op school (extra) ondersteuning krijgen en…
Er zijn steeds meer initiatieven waarbij regulier en speciaal onderwijs samenwerken. Uit onderzoek blijkt dat professionals die hierbij zijn betrokken behoefte hebben aan uitwisseling en leren van elkaar. Om aan deze behoefte tegemoet te komen faciliteert het SPO het Channel Samenwerking Regulier & Speciaal. Dé plek om elkaar te treffen…
Op 24 mei heeft minister Wiersma, mede namens staatssecretaris Van Ooijen van VWS de voorhang voor een AMvB in het kader van de experimenteerruimte voor onderwijs-zorgarrangementen naar de Tweede Kamer gestuurd. Het is de bedoeling dat met ingang van 1 januari 2023 80 onderwijszorgarrangementen toestemming krijgen om deel te nemen…
Een preventieve aanpak van verzuim op school start bij aandacht en waardering voor aanwezigheid. Op aanwezigopschool.nl staan zes bouwstenen waarmee je planmatig en methodisch de focus op aanwezigheid van leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs versterkt. De kracht van de zes bouwstenen zit in de samenwerking tussen het schoolteam,…
M@ZL wordt MAZL. De bewezen effectieve interventie om verzuim te voorkomen en leerlingen met zorgwekkend ziekteverzuim vroegtijdig te signaleren en te begeleiden is vernieuwd. MAZL staat nu voor Meer Aandacht voor Ziekgemelde Leerlingen. Met deze methodiek wordt er proactief gereageerd op ziekteverzuim signalen. Met deze nieuwe versie van MAZL presenteert…
Schoolverzuim is een alomtegenwoordig en moeilijk probleem waarmee professionals in de geestelijke gezondheidszorg en op school worden geconfronteerd. Zelfs in milde vormen blijkt schoolverzuim een belangrijke risicofactor te zijn voor sociale, gedrags- en academische problemen in de vroege kinderjaren en adolescentie, evenals psychiatrische, economische en beroepsproblemen op volwassen leeftijd. Problematisch…
De inspectie heeft in beeld gebracht welke verschillen er zijn in de schoolloopbanen van leerlingen met en zonder extra ondersteuningsbehoeften. Er is onder andere gekeken naar verschillen in zittenblijven, uitstroom naar het speciaal (basis)onderwijs, schooladviezen, eindexamenresultaten en doorstroom naar vervolgonderwijs. De bevindingen zijn opgenomen in de Staat van het Onderwijs…