Vragen over de Beleidsregel experimenten samenwerking regulier-speciaal onderwijs: 1. Waar vind ik meer informatie over de Beleidsregel experimenten regulier-speciaal onderwijs? De meest recente versie van de Beleidsregel vind je hier. Ook kun je informatie vinden op deze pagina van de website van de PO-Raad. En op deze pagina van de…
In de periode september tot en met december 2022 hebben, in opdracht van het Steunpunt Passend Onderwijs, OOG, BMC en Stichting het Gehandicapte Kind gezamenlijk uitvoering gegeven aan een eerste ondersteuningstraject Samen naar School. In het traject hebben zij, ieder vanuit hun eigen expertisegebied, initiatiefnemers ondersteund bij vragen samenhangend met…
Op 1 januari 2023 is het experiment onderwijszorgarrangementen van start gegaan. Er komt nu een tweede selectieronde, zodat meer initiatieven zich kunnen inschrijven. Het doel van het experiment is meer maatwerk mogelijk te maken voor leerlingen met een complexe ondersteuningsbehoefte op het gebied van onderwijs en zorg. Scholen en samenwerkingsverbanden…
Het is echt een mijlpaal: de basisschool verruilen voor de middelbare school. Daarin speelt de leraar, intern begeleider of schoolleider een grote rol. Het is niet alleen een spannend, maar ook een belangrijk moment. Want juist in dit gesprek moet je een goed overwogen advies verwoorden. Deze handreiking schooladvisering kan…
Online magazine gemaakt door en voor jongeren en voor alle professionals in het onderwijsveld Aanwezig zijn op school doet ertoe. Maar het is niet voor alle leerlingen vanzelfsprekend. In het door stichting JongPIT en het Steunpunt Passend Onderwijs ontwikkelde online magazine PRESENT? geven jongeren zelf aan waar zij behoefte aan…
Speciaal voor het inzichtelijk maken van de organisatie van de ondersteuning in de school, heeft het Steunpunt Passend Onderwijs de Scan Passend Onderwijs ontwikkeld. De resultaten van de scan geven de IB-er/ondersteuningscoördinator een totaalbeeld van het passend onderwijs op de school: Wat gaat al goed? Welke aandachtspunten zijn er en…
Soms wordt een leerling tijdelijk geplaatst op een (V)SO school maar blijft wel ingeschreven op de reguliere school of school voor speciaal basisonderwijs. In dat geval kan de (V)SO school afspraken maken met de school waar de leerling staat ingeschreven en met het betrokken samenwerkingsverband over de overdracht van financiële…
Compensatie btw-kosten samenwerkingsverbanden met ingang van 1 januari 2022 Tussen onderwijsinstellingen onderling was het in het verleden onder strikte voorwaarden mogelijk om personeel zonder verrekening van btw uit te wisselen. Tussen samenwerkingsverbanden passend onderwijs en scholen (schoolbesturen) is dat sinds december 2018 niet meer vanzelfsprekend door een wijziging in het…
Wat is de aanleiding voor deze FAQ? Vanaf 2022 ontvangen de samenwerkingsverbanden passend onderwijs een btw-compensatie voor het inlenen van personeel. Hierdoor is de bekostiging van samenwerkingsverbanden met € 13 per leerling opgehoogd.[1] De aanleiding voor deze compensatie is toegelicht in de Voorjaarsnota 2022. Daarin staat dat de samenwerkingsverbanden eerst…
Het Samenwerkingsverband voortgezet onderwijs Amsterdam-Diemen heeft een handreiking uitgebracht over de doorlopende leerroutes vmbo-mbo. Visueel is weergegeven waarom je een doorlopende leerroute in kunt zetten. Een doorlopende leerroute voorkomt schooluitval en bevordert soepele doorstroom naar het mbo. Wil je als vmbo-school de samenwerking met het mbo versterken? In de handreiking…
Al vier jaar brengen Abdullah Karatas en zijn vrouw hun zevenjarige zoontje Mirza naar een instelling voor speciaal onderwijs. Mirza heeft namelijk autisme en een verstandelijke beperking. Het liefst zou het gezin zien dat hij naar een reguliere basisschool in de buurt kan, maar omdat dat nog vrij ongebruikelijk is,…
Met ingang van 1 januari 2023 is de bekostiging van het primair onderwijs vereenvoudigd. Omdat de bekostiging van samenwerkingsverbanden voor een belangrijk deel is geregeld in de Wet op het primair onderwijs en de Wet op de expertisecentra, heeft dit niet alleen gevolgen voor de scholen maar ook voor de…