Leerlingen met kenmerken van begaafdheid en leer- en/of gedragsproblemen zijn dubbel bijzonder. Deze gespreksplaat kun je gebruiken om met dubbel bijzondere leerlingen in gesprek te gaan over hun ondersteuning en ondersteuningsbehoeften.
Leerlingen met kenmerken van begaafdheid en leer- en/of gedragsproblemen zijn dubbel bijzonder. Meestal worden ze echter niet als zodanig (h)erkend. Deze website geeft informatie over signalen, begeleidingsmogelijkheden en strategieën die bijdragen aan een optimale talentontwikkeling van deze leerlingen.
Ouders, leerlingen en docenten kunnen invloed uitoefenen op passend onderwijs. Op school is de medezeggenschap over passend onderwijs geregeld via de medezeggenschapsraden (MR) en de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR) van de scholen, en binnen het samenwerkingsverband via de ondersteuningsplanraad (OPR). Samenwerkingsverbanden met personeel hebben ook een MR. Medezeggenschap op school In…
De versies kijkdozen 2020-2021 met groeiregeling swv voor po, vo en (v)so. De versies swv po en vo uit juli 2021 zijn vervangen door de versie van 26 augustus, aangezien er verwarring rees rond de opgave van de peildata vanuit DUO. Om verwarring te voorkomen zijn de groeiregelingen voor de…
Sinds 1 januari 2016 maken leerwegondersteunend onderwijs en praktijkonderwijs deel uit van het stelsel van passend onderwijs. Samenwerkingsverbanden voortgezet onderwijs krijgen sindsdien de middelen om deze twee vormen van ondersteuning mogelijk te maken. Ook zijn ze verantwoordelijk voor de toewijzing ervan. De samenwerkingsverbanden moeten in hun ondersteuningsplan vastleggen hoe ze…
Sinds 1 januari 2016 zijn de samenwerkingsverbanden voortgezet onderwijs verantwoordelijk voor de toewijzing en de ondersteuningsbudgetten van het leerwegondersteunend onderwijs (lwoo) en het praktijkonderwijs (pro). Met deze inpassing van lwoo en pro in passend onderwijs zijn samenwerkingsverbanden verantwoordelijk voor alle vormen van ondersteuning. De samenwerkingsverbanden wijzen lwoo en pro voorlopig…
Deze handreiking (2021) is deel 1 en deel 2 van een serie publicaties die beschrijven hoe het onderwijs aan nieuwkomersleerlingen van 12 tot 18 jaar het beste kan worden vormgegeven. De handreiking bestaat uit een mix van wetenschappelijke inzichten en praktijkervaringen. Deel 1 gaat over het thema ‘Nieuwkomers welkom heten’…
Vanaf 1 augustus gaat de Inspectie van het Onderwijs werken met herziene onderzoekskaders in het primair onderwijs, het (voortgezet) speciaal onderwijs, het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs. Op de website van de Inspectie van het Onderwijs staat wat de belangrijkste veranderingen inhouden en waarom het kader is herzien. Deze…
Een onderwijs-zorgarrangement combineert integraal jeugdhulp, zorg en onderwijs als een passende maatwerkoplossing. Bij onderwijs-zorgarrangementen gaat het specifiek om kinderen/jongeren met ondersteuningsbehoeften op meerdere leefgebieden. Door een combinatie van onderwijs, jeugdhulp en/of zorg wordt hen een passend ondersteunings-arrangement geboden. Binnen een onderwijs-zorgarrangement is de ontwikkeling van het kind het uitgangspunt. Op…
Binnen het zorglandschap zijn veel verschillende partijen actief. Ervaringsadviseur Nely Sieffers heeft dit complexe landschap opgetekend in een overzicht. Dit groeimodel geeft zicht op de veelheid aan partijen die naast het onderwijs bij een gezin en een leerling betrokken kunnen zijn.
Voor informatie over maatwerkmogelijkheden bij examens kan je terecht bij het College voor Toetsen en Examens (CvTE). Zij bepalen welke examenaanpassingen voor kandidaten met een beperking zijn toegestaan bij het centraal examen en schetsen het speelveld waarbinnen een school keuzes kan maken. Het CvTE publiceert jaarlijks in september op de website www.examenblad.nl een brochure…