Volgens de wet geldt een bewaartermijn van uiterlijk drie jaar na afgifte van de TLV, maar voor welke gegevens geldt dat precies? En zijn er situaties waarin je mag afwijken van de termijn van drie jaar? Dit artikel gaat in op deze vragen.
Op deze website vind je informatie over de regelgeving rond de overgang van leerlingen van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs, van groep 8 naar de brugklas. Je vindt hier ook praktijkvoorbeelden en informatie over passend onderwijs.
In dit rapport beschrijft de onderwijsinspectie de uitkomsten van een onderzoek (2020) naar het samenspel tussen bestuur en intern toezicht bij samenwerkingsverbanden. Belangrijke bevinding is dat samenwerkingsverbanden het best functioneren als het intern toezicht bestaat uit externe leden.
De preventiematrix (NJi, 2020) helpt het onderwijs en jeugdhulp om gezamenlijk op preventie gerichte ambities en activiteiten te ontwikkelen. De matrix is gericht op het bevorderen van het normale leven, het versterken van beschermende maatregelen en het snel en effectief aanpakken van belemmerende of risicovolle factoren.
De landelijke aanpak 16-27 (2021) bevordert de zelfredzaamheid en de participatie van jongeren tussen de 16 en 27 jaar in een kwetsbare positie. Het gaat om een integrale, gezamenlijke aanpak op verschillende leefgebieden: onderwijs, werk, inkomen, zorg, veiligheid, vrije tijd en wonen. Gemeenten en professionals hebben daarin elk een eigen…
Dit inspiratiedocument (LOWAN, 2020) biedt ISK’s en reguliere scholen ondersteuning, inspiratie en aanbevelingen om de overgang van de ISK naar het reguliere onderwijs zo soepel mogelijk te laten verlopen.
Met dit advies schetst de Onderwijsraad een perspectief hoe het onderwijs stapsgewijs inclusiever kan worden voor leerlingen en studenten met een beperking.
In opdracht van het Steunpunt Passend Onderwijs voerde Oberon een korte literatuurstudie uit naar de vraag: wat weten we op basis van onderzoek over jeugdhulp in de school? Wat werkt wel en wat niet?
Uit onderzoek blijkt dat er bij scholen en kinderopvangorganisaties nog veel onduidelijkheid bestaat over een goede informatieoverdracht conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Deze handreiking (Kennisnet, 2020) maakt inzichtelijk welke informatie scholen en kinderopvangorganisaties onderling mogen delen op grond van de AVG. Een goede informatieoverdracht draagt bij aan de doorlopende ontwikkeling van…
Tijdens de invoering van passend onderwijs in 2014 hebben alle samenwerkingsverbanden keuzes gemaakt over het verdelen, besteden, monitoren en evalueren van de beschikbare middelen. Inmiddels zijn er hierover nieuwe inzichten. Deze korte handreiking worden enkele handvatten en tips gedeeld die samenwerkingsverbanden kunnen helpen bij gesprekken en/of beslissingen over deze onderwerpen.
Deze handreiking bevat geen blauwdruk van een kwaliteitszorgsystematiek, want daarvoor verschillen samenwerkingsverbanden te veel van elkaar. Wel biedt de handreiking een visie op kwaliteitszorg, waarin de veelheid van aspecten een plaats krijgen. Het gaat over vraagstukken zoals: Wat is goed passend onderwijs? Hoe kunnen we nog effectiever zijn? Hoe kunnen…
Schoolverzuim: wat verstaan we daaronder en hoe ontstaat het? De nieuwe publicatie 'Schoolverzuim aanpakken' (NJi) geeft een overzicht van recent wetenschappelijk onderzoek. Dit biedt inzicht in de oorzaken van schoolverzuim, en in de afspraken die er in Nederland zijn rond schoolverzuim. Deze kennis kan beleidmakers en professionals helpen om een…