In opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) heeft KBA Nijmegen onderzoek gedaan naar ziekteverzuim (geoorloofd verzuim) en kortdurend ongeoorloofd verzuim (korter dan 16 uur in 4 weken) in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs. Naast het ministerie van VWS is het ministerie van…
Het uitgangspunt van de onderwijswetgeving is dat alle kinderen onderwijs volgen op school. Soms kunnen kinderen echter vanwege psychische of lichamelijke beperkingen tijdelijk of gedeeltelijk niet naar school. Het is dan mogelijk om deze leerlingen een op maat gemaakt onderwijsprogramma aan te bieden door af te wijken* van het minimumaantal…
De routekaart geeft richting aan professionals die met jongeren en gezinnen werken, evenalsmanagementteams die de ontwikkeling en uitvoering van interventies bij schoolweigeringfaciliteren.
Op de website van het NJi staat een stappenplan voor gemeenten en onderwijs (schoolbesturen en samenwerkingsverbanden passend onderwijs) die voor de gezamenlijke opgave staan om een plan te maken rondom het herstel en perspectief voor de jeugd na coronatijd. Het stappenplan geeft handvatten om vanuit een gezamenlijke analyse te komen…
Lang niet toegankelijk is een publicatie van het SCP met ervaringen van Nederlanders met een lichamelijke beperking als spiegel van de samenleving.
De afstandsonderwijs routekaart is een uitgave van Stichting Zorgeloos naar School, die zich inzet voor leerlingen met een chronische aandoening in het regulier onderwijs. Hij is ontwikkeld op verzoek van – en door – ervaren ouders, in samenwerking met leerlingen en onderwijsprofessionals en geeft antwoord op veelgestelde vragen rondom afstandsonderwijs…
Dit onderzoek geeft een unieke inzage in de stand van zaken van inclusief basisonderwijs, de werkpunten en de ondersteuningsbehoeften van scholen die werken aan inclusiever onderwijs. Ook heeft het onderzoek regiobeschrijvingen opgeleverd van zes samenwerkingsverbanden die actief werken aan inclusiever onderwijs.
‘De kracht om door te zetten’ over jongeren en thuiszitten is een aanvullend advies op het thuiszit-onderzoek van twee jaar geleden. De eerder geformuleerde tien adviezen blijven gelden maar het nieuwe veldonderzoek levert nog een aantal aanvullende punten op. Met als belangrijkste: Spreek vanaf nu van ‘Aanwezigheid’ en ‘Afwezigheid’. Stel…
Soms, als de veiligheid van een leerling en/of zijn/haar omgeving in het geding is, is het noodzakelijk om vormen van dwang en drang te gebruiken. Omdat er geen wettelijk kader is voor fysiek beperkend handelen en het opleggen van vrijheidsbeperkende maatregelen in het onderwijs, is het belangrijk dat daarover op…
De ministeries van Onderwijs, Volksgezondheid en Justitie hebben onderzoek laten doen naar de mogelijkheden voor kleinschalige onderwijsvoorzieningen in residentiële instellingen. Hier verzorgen vso-scholen onderwijs voor jongeren met complexe hulpvragen die in een jeugdhulpinstelling of justitiële jeugdinrichting verblijven. Uit het onderzoek blijkt dat er veel vragen zijn over de bekostiging. Ook…
Welke mogelijkheden zijn er binnen wet- en regelgeving om onderwijs en zorg te combineren? In de Handreiking Onderwijs Zorg en de Leerplichtwet die Ingrado samen met de Inspectie van het Onderwijs maakte, staat wie er verantwoordelijk is en welk wettelijk kader van toepassing is. Daarnaast is in de handreiking een…
IVIO@school is geen school. Het is een particuliere organisatie die zijn ontstaansgeschiedenis kent uit De Wereldschool, welke onderwijs organiseerde voor leerlingen in het buitenland. IVIO@school biedt lespakketten aan en richt zich daarbij ook op individuele leerlingen met ondersteuningsbehoeften. Leerlingen werken zelfstandig met behulp van een jaarplanner, studiewijzer en leerboeken en…