De sprintkaart is een hulpmiddel voor ouders van thuiszitters om snel een multidisciplinair overleg over hun kind te organiseren. De kaart helpt ouders om het heft in eigen hand te nemen en om tot duidelijke afspraken te komen met (en tussen) de betrokken instanties.
Samenwerkingsverbanden voor passend onderwijs hebben maken volop gebruik van de vrijheid om hun eigen bestuurlijke inrichting te kiezen en financiële middelen te verdelen. Om dubbelrollen van besturen te beperken, worden aanpassingen gemaakt zonder afbreuk te doen aan hun eigenaarschap. Samenwerken en onderling vertrouwen opbouwen zijn de afgelopen jaren verbeterd in…
Met ruim 17 miljoen ervaringsdeskundigen én bijna een half miljoen onderwijsprofessionals buitelen de meningen over de onderwijskwaliteit over elkaar heen. Wat is onderwijskwaliteit en waar meten we dat aan af? De aftrap voor een debat.
Dit reflectie-instrument helpt schoolbesturen en scholen om samen met partners te reflecteren op de samenwerking en afspraken te maken over vervolgstappen. Ook scholen die aan het begin staan van een nieuwe samenwerking kunnen het reflectie-instrument gebruiken.
De monitor Aansluiting Onderwijs Jeugdhulp voorziet samenwerkingsverbanden en gemeenten van sturingsinformatie en meetinstrumenten. Met de monitor brengen gemeenten/ samenwerkingsverbanden in kaart hoe ze het doen en wat beter kan in de onderlinge afstemming en (preventieve) aanpak. De monitor geeft zicht op cijfers over bijvoorbeeld jeugdhulpgebruik, de problematiek van jongeren, onderwijs…
Speciaal voor het inzichtelijk maken van de stand van zaken rond passend onderwijs in de school, is de Collegiale Ontwikkelingsgerichte visitatie Passend onderwijs (COP) ontwikkeld. Deze visitatie richt zich specifiek op de organisatie en invulling van de (extra) ondersteuning op de school. In dit draaiboek wordt de opbouw van de…
Lees hier het verslag van de bijeenkomst van samenwerkingsverbanden in maart 2019 over de onafhankelijkheid van het toezicht op de samenwerkingsverbanden passend onderwijs.
Samenwerkingsverbanden en scholen hebben in het kader van passend onderwijs veel vragen over het gebruik van persoonsgegevens, gezondheidsgegevens en informatiebeveiliging. Waar moet je rekening mee houden bij het delen van informatie over leerlingen tussen de scholen binnen het samenwerkingsverband, de informatie-uitwisseling tussen samenwerkingsverband en school en andere partners zoals jeugdhulp…
Het onderzoek ‘Niet thuisgeven’ over schooluitval is uitgevoerd vanuit het perspectief van de leerling die thuiszitter is (geweest). De relatie met breder spelende thuisproblematiek is opvallend. Denk hierbij aan ernstige problemen op meerdere domeinen. Kohnstamm Instituut en Altra Onderwijs & Jeugdhulp hebben het praktijkonderzoek opgezet met subsidiegelden vanuit het Nationaal…
In dit rapport ‘'Leren van thuiszittersinitiatieven: Ontwikkelrecht als brug tussen zorg en onderwijs’ (Movisie, 2019) worden verschillende thuiszittersinitiatieven beschreven op basis van gesprekken en bijeenkomsten met betrokkenen. Thuiszittersinitiatieven zijn plekken waar kinderen/jongeren die niet meer naar school gaan onderdak vinden, soms voor enkele uren en soms voor meerdere dagen per…