Na vijf jaar passend onderwijs is in 2019 in opdracht van het project Versterk Medezeggenschap onderzoek gedaan naar het functioneren van de OPR. Wat gaat goed? En wat kan beter?
De modelreglementen voor de ondersteuningsplanraad po en vo zijn aangepast aan de wijzigingen in de Wet medezeggenschap op scholen per 1-1-2021.
De website ‘Sterk medezeggenschap’ informeert en ondersteunt mensen die betrokkenen zijn bij medezeggenschap in het primair en voortgezet onderwijs: mr-leden, schoolleiders en schoolbestuurders.
In de brief van 20 juli 2021 informeerde demissionair minister Arie Slop de Tweede Kamer over wat er voor thuiszitters wordt gedaan in het Nationaal Programma Onderwijs, en dan specifiek met de extra middelen voor niet op school ingeschreven kinderen. Gedurende de zomer wordt dit fundament verder uitgewerkt waarbij ook…
Hier vind je de mogelijke bestuursmodellen van samenwerkingsverbanden (2015), een handreiking met voor elke variant een uitwerking van modules voor statuten, en een leeswijzer die een toelichting geeft op de bestuursmodellen en modelstatuten.
Hoe creëer je een goed pedagogisch klimaat in de klas? Naast reflectie op het eigen gedrag, bijvoorbeeld ook samen met collega’s en eventueel met ondersteuning van video of feedback van leerlingen, kunnen leraren verschillende interventies inzetten om leerlingen te motiveren en problemen te voorkomen. Om tot leren te komen hebben…
De eerste notitie bespreekt twee varianten van het Raad van Toezichtmodel: De aangesloten schoolbesturen treden op als leden van de RvT, aangevuld met een onafhankelijke voorzitter. Het samenwerkingsverband werft externe onafhankelijke toezichthouders op basis van publieke profielen. De tweede notitie gaat dieper in op de mogelijke rolinvulling Raad van Toezicht…
Deze notitie beschrijft de verschillende bestuursmodellen van samenwerkingsverbanden en de voor – en nadelen ervan: het bestuur/directiemodel, het one tier model en het Raad van Toezichtmodel.
Dit document uit 2015 is in augustus 2021 geactualiseerd. Het document geeft de beleidscyclus stapsgewijs weer en beschrijft de (governance)rollen van bestuur, directie en schoolleidersplatform.
Deze handreiking uit 2017, met een update in 2021, beschrijft een aantal vormen van onafhankelijk intern toezicht, die kunnen bijdragen aan de kwaliteit van het intern toezicht.
Leerlingen met kenmerken van begaafdheid en leer- en/of gedragsproblemen zijn dubbel bijzonder. Deze gespreksplaat kun je gebruiken om met dubbel bijzondere leerlingen in gesprek te gaan over hun ondersteuning en ondersteuningsbehoeften.
Leerlingen met kenmerken van begaafdheid en leer- en/of gedragsproblemen zijn dubbel bijzonder. Meestal worden ze echter niet als zodanig (h)erkend. Deze website geeft informatie over signalen, begeleidingsmogelijkheden en strategieën die bijdragen aan een optimale talentontwikkeling van deze leerlingen.