Formatief evalueren staat volop in de belangstelling. Er zijn dan ook al veel wetenschappelijke en praktijkgerichte publicaties over formatief evalueren verschenen. Een ding komt in al deze vakliteratuur helder naar voren: formatief evalueren vraagt om een actieve inzet van zowel leraar als leerling. In dit thematisch overzicht richten we ons…
In de inclusieversneller geven het Netwerk LPO, Stichting Platforms VMBO en de Sectorraad GO, Praktijkonderwijs, SWV VO aan welke concrete stappen zij zullen zetten om te komen tot meer inclusie. De inclusieversneller formuleert tien richtlijnen waarmee zij de beweging naar een inclusieve samenleving willen versnellen.
In de publicatie ‘Een goed voorbereide start’ stellen bestaande praktijkinitiatieven hun kennis en ervaringen beschikbaar voor anderen die ook willen starten met ontschotting van regulier en gespecialiseerd onderwijs.
Op basis van de evaluatie passend onderwijs heeft minister Slob een verbeteraanpak opgesteld, die inzet op twee lijnen: op korte termijn moeten 25 maatregelen worden genomen die de uitvoering van passend onderwijs moeten verbeteren, en op de langere termijn moet inclusiever onderwijs worden gerealiseerd.
Uit de verbeteraanpak die minister Slob op basis van de evaluatie van passend onderwijs heeft voorgesteld, blijkt dat passend onderwijs zich in de komende jaren moet ontwikkelen in de richting van inclusiever onderwijs. Je kunt dit lezen in deze brief van de minister aan de Tweede Kamer.
In de verbeteragenda passend onderwijs (2020) die is voortgekomen uit de evaluatie van passend onderwijs worden de rollen en taken van schoolbesturen en samenwerkingsverbanden scherp beschreven (hst 8).
Hoe zorgen gemeenten ervoor dat samenwerkende partners binnen het sociaal domein vanuit gezamenlijke vuistregels werken? Deze publicatie geeft gemeenten handreikingen (NJi, Movisie, 2020) om binnen het sociaal domein op een effectieve manier met leidende principes te werken.
Een leerling kan tijdelijk fulltime onderwijs op een andere school volgen dan waar hij is ingeschreven. Dit document beschrijft in welke situaties dit kan plaatsvinden en hoe het zit bij een particuliere school.
Maatwerk is een veelomvattend begrip en bevat allerlei mogelijkheden om het onderwijsaanbod en de onderwijsondersteuning beter aan te laten sluiten op de capaciteiten en behoeften van de leerling of een groepje leerlingen. Het staat synoniem voor flexibiliteit en onderwijs op maat. Hoe maatwerk in de praktijk wordt vormgegeven is afhankelijk…
Op basis van dit onderzoek onder kinderen, doet de Kinderombudsman voorstellen om passend onderwijs te verbeteren.
In dit verslag (2020) geeft Oberon een overzicht van belangrijke onderzoeksuitkomsten over het voorkomen en tegengaan van thuiszitten.
Het NRO heeft een overzichtsartikel gepubliceerd met daarin 'handvatten voor docenten en schoolleiders in het VO die op zoek zijn naar een antwoord op de vraag hoe de school hybride onderwijs voor het schooljaar 2020-2021 kan inrichten'. De bevindingen in het artikel zijn gebaseerd op onderwijsonderzoek en beschrijven 'welke leeractiviteiten…