De inspectie heeft in beeld gebracht in hoeverre de schoolloopbanen van nieuwkomers verschillen van de schoolloopbanen van niet-nieuwkomers. Nieuwkomers zijn leerlingen die niet in Nederland zijn geboren en van wie beide ouders ook niet in Nederland zijn geboren. We hebben onder andere gekeken naar verschillen in opgelopen vertraging, uitstroom naar…
De overgang naar het mbo is voor veel jongeren een kwetsbaar moment in de schoolloopbaan. Dat geldt vooral voor veel studenten met een extra ondersteuningsbehoefte. Hoe kunnen wij de vo-leerling met extra ondersteuningsbehoeften zo goed mogelijk voorbereiden op en ondersteunen bij de overstap naar het mbo? Hoe begeleid je als onderwijsprofessional…
Kinderen mogen in Nederland naar de basisschool als ze 4 jaar oud zijn. Als kinderen 5 jaar worden, moeten ze naar school. Dan zijn ze leerplichtig. Kinderen moeten in Nederland onderwijs volgen tot ze 16 jaar worden. Als het kind dan nog geen startkwalificatie heeft, moet het kind nog onderwijs…
Initiatieven van afstandsonderwijs voor thuiszitters vinden al goed hun weg binnen de bestaande wet- en regelgeving. De door hen ervaren knelpunten zijn veelal terug te voeren op verschillen in interpretatie van de Leerplichtwet, onduidelijkheden rond de toepassing van de Variawet en bekostigingsvraagstukken. De praktische handelingsruimte wordt vergroot door goede voorlichting…
Gezamenlijk invulling geven aan passende begeleiding voor de ontwikkeling van een kind staat centraal in dit webinar van Ingrid Paalman. Op welke manier worden (aanstaand) leraren voorbereid op passend en inclusiever onderwijs? Hoe leren zij luisteren naar de stem van de leerling en hoe luisteren opleiders naar de stem van…
Een Samen naar School-klas is een aangepast klaslokaal voor kinderen met een beperking binnen of vlakbij een gewone buurtschool. In hun eigen klas krijgen ze een ontwikkelingsaanbod op maat, met alle zorg en ondersteuning die ze nodig hebben. De zorg en ondersteuning in deze groepen wordt in het overgrote deel…
In het vso zijn er voor leerlingen vier mogelijkheden om het vmbo, havo of vwo-examen te doen. De vso school heeft een eigen examenlicentie; Als extraneus op een reguliere school voor voortgezet onderwijs; Via het staatsexamen; Als extraneus op het volwassenenonderwijs (vavo). In onderstaand document worden de bovengenoemde examenmogelijkheden kort…
Het ministerie van OCW heeft voor de periode van 2019 – 2023 subsidie beschikbaar gesteld om het primair en voortgezet onderwijs te stimuleren een passend onderwijs- en ondersteuningsaanbod voor (hoog)begaafde leerlingen in te richten. Oberon monitort samen met de Universiteit Utrecht en het Centrum voor BegaafdheidsOnderzoek de wijze waarop samenwerkingsverbanden…
Hij start het gesprek met een aanklacht tegen de huidige visie op inclusief onderwijs. Bert Wienen, psycholoog, onderwijswetenschapper en associate lector jeugd bij Windesheim, vindt dat we in het denken over inclusief niet langer het kind als uitgangspunt moeten nemen. We zijn continu bezig ons af te vragen wat dit…
Dit document betreft de samenvatting van onderzoek naar de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp. Op verzoek van de ministeries OCW en VWS hebben het NRO en ZonMw gevraagd aan het Verwey-Jonker instituut om onderzoek te doen naar de vraag welke kennis er al is over die samenwerking. Uit Nederlandse en…
MantelzorgNL, de landelijke vereniging van en voor mantelzorgers, heeft signaalkaarten voor in de klas gemaakt over jonge mantelzorgers. Jonge mantelzorgers groeien op met een familielid dat ziek is of een beperking heeft. Het kan gaan om een ouder, broer, zus, opa of oma. Iemand in de nabije omgeving heeft bijvoorbeeld…
'Thuiszittersproblematiek' is een probleem waar in de context van passend onderwijs veel aandacht voor is. Onder de (potentiële) thuiszitters zijn er ook kinderen en jongeren met kenmerken van begaafdheid. Wanneer er sprake is van (dreigende) schooluitval spelen veel factoren een rol die elkaar op een complexe manier beïnvloeden. Het ontstaan…