Update juni 2023
In het modelconvenant ‘Privacy samenwerking onderwijs-gemeenten-Jeugdhulp’ leggen samenwerkende gemeenten, jeugdhulp en samenwerkingsverbanden afspraken vast over het verwerken van persoonsgegevens van leerlingen en ouders. Ten opzichte van de vorige versie (november 2021) zijn belangrijke wijzigingen doorgevoerd en is het convenant aangevuld:
- Het model Privacy Convenant heeft een update gehad. Hieronder kan je de nieuwste versie downloaden: 1) de algemene toelichting op het Convenant en 2) de feitelijke tekst van het Convenant (versie 0.4 – juni 2023) zijn voortaan twee gescheiden documenten.
- Indien partijen al op basis van de vorige versie een Convenant hebben getekend is het mogelijk een addendum (zie Documenten hieronder) toe te voegen aan het bestaande Convenant en dit schriftelijk vast te leggen,
Deze wijzigingen en aanvullingen bieden aanvullende informatie die de implementatie in de praktijk ondersteund. In het onderstaande stuk staat aanvullende informatie over de belangrijkste wijzigingen en aanvullingen.
Toelichting belangrijkste wijzigingen
De belangrijkste wijzigingen in de Algemene Toelichting zijn:
- Partijen beschrijven in Bijlage 3 niet alleen welke type Casusoverleggen er zijn, maar dienen daar ook concreet aan te geven wie vanuit welke wettelijke verantwoordelijkheid aan tafel zit (vanuit welke grondslag), en met welk concreet doel persoonsgegevens worden gedeeld. De algemene grondslagen en doelen geregeld in artikel 3 en 4 van het Convenant, dienen per casusoverleg gespecificeerd te worden. In Bijlage 3 zijn enkele voorbeeldbeschrijvingen opgenomen.
- Vermeld wordt dat gemeenten verplicht zijn om een DPIA (een risico-analyse ten aanzien van het delen van gevoelige persoonsgegevens) uit te laten voeren voordat het Convenant wordt getekend en hierbij de eigen Functionaris Gegevensbescherming (FG) moet betrekken.
- Aanbevolen wordt dat de partijen bij het Convenant de eigen Functionaris Gegevensbescherming mee adviseren over de tekst van het Convenant, en met name de uitwerking van het Casusoverleg in Bijlage 3.
- Komende wetswijzigingen op het terrein van privacy in het sociaal domein en onderwijs worden besproken: de WAMS (Wetsvoorstel Aanpak Meervoudige Problematiek) en concept wetsvoorstel terugdringen verzuim; zodra dit wetgeving wordt zal dit, waar nodig, leiden tot aanpassing van het model Convenant.
- Er wordt aandacht gevraagd voor implementatie van het Convenant en vertaling naar ‘de werkvloer’. Verwezen wordt naar opgestelde en te downloaden praktische handreikingen voor professionals en ouders/jongeren.
De belangrijkste wijzigingen in de Tekst van het Convenant zijn:
- In 4.1. zijn twee grondslagen toegevoegd die aan de orde kunnen zijn bij de gemeente;
– Jeugdgezondheidszorg op basis van de Wet publieke gezondheid is als relevante partij toegevoegd aan het Convenant
– Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO).
- Op verschillende plekken is toegevoegd dat partijen in het Casusoverleg alleen persoonsgegevens delen voor zover nodig voor de uitoefening van de eigen wettelijke taak jegens de jongere.
- In Bijlage 3 dienen partijen aan te geven welke Casusoverleggen er zijn en die ook nader beschrijven ten aanzien van de concrete doelomschrijving en vanuit welke wettelijke taak partijen hieraan deelnemen. Dit is met name voor de gemeente van belang omdat er diverse grondslagen aanwezig kunnen zijn (Jeugdwet, Leerplichtwet, Wet Publieke Gezondheid, Wet Maatschappelijke Ondersteuning). Duidelijk moet zijn ‘welke pet’ een vertegenwoordiger van de gemeente op heeft. In Bijlage 3 is een paar voorbeeldbeschrijvingen opgenomen.
- Bij artikel 3 en 4 (over grondslag en doelbinding) is aangegeven dat partijen deze dienen te concretiseren per Casusoverleg in Bijlage 3.
- De rol van het samenwerkingsverband passend onderwijs bij gegevensdeling ten aanzien van verzuim is nader verduidelijkt in 4.2.
Aanvullende informatie: over de doelgroep en ondersteunende documenten
De doelgroep van dit convenant wordt gevormd door:
- Leerlingen die onderwijs volgen en jeugdhulp ontvangen;
- Leerlingen die onderwijs volgen en waarvan vermoedens bestaan dat jeugdhulp wellicht wenselijk is, voor hen zelf of in het gezin;
- Leerlingen die onderwijs dienen te volgen maar ‘thuiszitten’ (de zgn. thuiszitters), waarbij een belangrijk deel van deze leerlingen ook jeugdhulp ontvangen of waar jeugdhulp-vragen aan de orde zijn en worden besproken tussen partijen (school, samenwerkingsverband, gemeente (leerplicht), jeugdhulporganisatie).
Het model Privacy Convenant wordt door een breed scala aan organisaties uit onderwijs, jeugddomein, ouders en overheden ondersteunt. Zo is de VNG, NJi, Ouders&Onderwijs, NVO intensief betrokken geweest bij de totstandkoming van dit convenant.