
Het opzetten van het ouder-en jeugdsteunpunt gebeurt in samenwerking met leerlingen en ouders. In deze handreiking geeft de vliegende brigade tips over het betrekken van leerlingen. Het doel van de ouder- en jeugdsteunpunten is om ouders en leerlingen op een goede manier te informeren en te ondersteunen in het proces…

Van de ouder- en jeugdsteunpunten wordt verwacht dat deze onafhankelijk werken. Maar hoe zorg je daarvoor in de praktijk? Hoe werk je aan dat onafhankelijk werken en hoe regel je dat je dat steeds in ontwikkeling houdt. Vooropgesteld: er is geen standaard format voor onafhankelijk werken. De inrichting van de…

In deze pdf van de Kenniswerkplaats Diversiteit worden verschillende werkvormen en tools gepresenteerd voor het bieden van onderwijs voor democratisch burgerschap, wereldburgerschap, intercultureel onderwijs, de ontwikkeling van meerdere perspectieven en leren omgaan met controversiële kwesties. Deze werkvormen en tools kunnen gebruikt worden door docenten en leerlingen in het voortgezet onderwijs,…

Sommige kinderen en jongeren hebben, naast ondersteuning op school, ook behandeling of begeleiding nodig omdat zij persoonlijke problemen hebben of te maken hebben met problemen in de thuissituatie, waardoor zij op school minder goed functioneren. De school kan in zulke situaties samenwerking zoeken met professionals buiten de school, bijvoorbeeld de…

Handreiking Privacy voor professionals Deze handreiking gaat over privacy-aspecten die aan de orde zijn bij multidisciplinair overleg (onderwijs, jeugdhulp, gemeente) over jeugdigen. De handreiking geldt zowel voor professionals in de jeugdhulp als in het onderwijs. Het gaat bijvoorbeeld om jongeren die: op school (extra) ondersteuning en jeugdhulp krijgen; op school…

Er zijn steeds meer scholen die bezig zijn met inclusief onderwijs. Uit onderzoek blijkt dat professionals die hierbij zijn betrokken behoefte hebben aan uitwisseling en leren van elkaar. Om aan deze behoefte tegemoet te komen faciliteert het SPO het Channel Samenwerking Regulier & Speciaal. Dé plek om elkaar te treffen…

Een preventieve aanpak van verzuim op school start bij aandacht en waardering voor aanwezigheid. Op aanwezigopschool.nl staan zes bouwstenen waarmee je planmatig en methodisch de focus op aanwezigheid van leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs versterkt. De kracht van de zes bouwstenen zit in de samenwerking tussen het schoolteam,…

M@ZL wordt MAZL. De bewezen effectieve interventie om verzuim te voorkomen en leerlingen met zorgwekkend ziekteverzuim vroegtijdig te signaleren en te begeleiden is vernieuwd. MAZL staat nu voor Meer Aandacht voor Ziekgemelde Leerlingen. Met deze methodiek wordt er proactief gereageerd op ziekteverzuim signalen. Met deze nieuwe versie van MAZL presenteert…

Schoolverzuim is een alomtegenwoordig en moeilijk probleem waarmee professionals in de geestelijke gezondheidszorg en op school worden geconfronteerd. Zelfs in milde vormen blijkt schoolverzuim een belangrijke risicofactor te zijn voor sociale, gedrags- en academische problemen in de vroege kinderjaren en adolescentie, evenals psychiatrische, economische en beroepsproblemen op volwassen leeftijd. Problematisch…

De inspectie heeft in beeld gebracht welke verschillen er zijn in de schoolloopbanen van leerlingen met en zonder extra ondersteuningsbehoeften. Er is onder andere gekeken naar verschillen in zittenblijven, uitstroom naar het speciaal (basis)onderwijs, schooladviezen, eindexamenresultaten en doorstroom naar vervolgonderwijs. De bevindingen zijn opgenomen in de Staat van het Onderwijs…

De inspectie heeft in beeld gebracht in hoeverre de schoolloopbanen van nieuwkomers verschillen van de schoolloopbanen van niet-nieuwkomers. Nieuwkomers zijn leerlingen die niet in Nederland zijn geboren en van wie beide ouders ook niet in Nederland zijn geboren. We hebben onder andere gekeken naar verschillen in opgelopen vertraging, uitstroom naar…

Gezamenlijk invulling geven aan passende begeleiding voor de ontwikkeling van een kind staat centraal in dit webinar van Ingrid Paalman. Op welke manier worden (aanstaand) leraren voorbereid op passend en inclusiever onderwijs? Hoe leren zij luisteren naar de stem van de leerling en hoe luisteren opleiders naar de stem van…