
De onderwijscontext zo ruim maken, dat specifieke ondersteuningsbehoeften van individuele leerlingen wegvallen: dat is hoe psycholoog, onderwijswetenschapper en lector Bert Wienen inclusief onderwijs ziet. Doordat hij met een voet in de praktijk én een voet in de wetenschap staat, ziet hij de trend van het huidige inclusieve onderwijs: ‘‘Het is…

Hoe ondersteun je aankomend studenten die leren met een functiebeperking, chronische ziekte, psychische klachten of leren in een bijzondere omstandigheid, bijvoorbeeld met mantelzorgtaken? De website onbelemmerdstuderen.nl helpt daarbij. Een wegwijzer met informatie over noodzakelijke ondersteuning en begeleiding voor (aankomend) studenten, om een studie succesvol te starten, te volgen en af…

Verkennend onderzoek onder scholen voor voortgezet onderwijs in Nederland naar de praktijk in het onderwijs en de koers die na de evaluatie van passend onderwijs in 2020 ook beleidsmatig is ingezet richting inclusiever onderwijs. In deze publicatie staan de eerste bevindingen uit het onderzoek in het voortgezet onderwijs centraal. Daarna…

Als partijen die betrokken zijn bij de medezeggenschap er bij een meningsverschil niet uitkomen, kan het geschil in bepaalde gevallen worden voorgelegd aan de Landelijke Commissie voor Geschillen WMS (LCG WMS).

Volgens de Wet passend onderwijs hebben schoolbesturen een zorgplicht. De zorgplicht voorkomt dat ouders zelf op zoek moeten gaan naar een passende plek voor hun kind. Het bestuur van de school van aanmelding is verplicht om leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften een passende plek te bieden. Kan de school de benodigde…

Wet passend onderwijs Op 1 augustus 2014 is de Wet passend onderwijs ingevoerd. Schoolbesturen hebben een zorgplicht, zodat ouders niet meer zelf op zoek hoeven gaan naar een passende school voor hun kind. De school waar een leerling met een extra ondersteuningsbehoefte wordt aangemeld zorgt, in overleg met de ouders,…

Veel scholen leveren een stevige bijdrage aan de onderwijsloopbaan en ontwikkeling van leerlingen die nieuw zijn in Nederland. Een belangrijke, maar ook complexe opdracht. De leerlingen waar het om gaat, hebben verschillende behoeftes aan ondersteuning. Daar komt bij dat het voor scholen niet altijd duidelijk is wat er wel en…

Samenwerkingsverbanden hebben tot eind 2023 de tijd om de bovenmatige reserves af te bouwen. De afbouw wordt op verzoek van OCW gemonitord en geanalyseerd door een werkgroep van de PO-Raad, VO-raad, het Netwerk LPO en de Sectorraad swv vo. De werkgroep doet daartoe twee keer per jaar een uitvraag bij…

Dyslexie is de afgelopen jaren een veelgebruikte term geworden. Niet alleen in het onderwijs maar ook in de bredere samenleving. De bekendheid van de term, en de vlotheid waarmee het woord in de mond wordt genomen, gaat niet altijd gepaard met adequate kennis over het fenomeen. Kinderen en jongeren met…

De Scan bestuurlijke samenwerking is een zelfevaluatie-instrument dat input geeft aan het management, bestuur, deelnemende besturen en intern toezicht van het samenwerkingsverband om het gesprek met elkaar te voeren over de kwaliteit van de processen en de samenwerking binnen samenwerkingsverbanden.

Samenwerkingsverbanden passend onderwijs zijn verplicht om een functionaris gegevensbescherming aan te stellen. Deze handreiking beschrijft hoe het samenwerkingsverband dat kan regelen, wat de taken en bevoegdheden zijn van deze functionaris.

Samenwerkingsverbanden op de kaart is een website voor samenwerkingsverbanden passend onderwijs om zich te verantwoorden over financiën, leerlingen en de organisatie door middel van data met een eigen toelichting hierop. Samenwerkingsverbanden op de kaart geeft samenwerkingsverbanden, schoolbesturen en andere betrokkenen dankzij de uniformiteit van de informatie de mogelijk om: inzicht…