
Het Dashboard passend onderwijs is een interactief dashboard waar samenwerkingsverbanden unieke informatie kunnen vinden over passend onderwijs op schoolniveau, binnen hun eigen samenwerkingsverband. Met deze informatie kunnen zij actief sturen op kwaliteitsverbetering en verantwoording. Op deze wijze geeft het dashboard samenwerkingsverbanden de mogelijkheid om inzicht te krijgen in historische trends,…

Voor welke leerlingen is een geïntegreerde voorziening van so-sbo-bao een passende plek? Op basis waarvan stel je vast wat de leerling nodig heeft, wat er dan geboden kan worden en waar? En op basis waarvan groepeer je leerlingen? Aan de hand van twee praktijkvoorbeelden (Talentencampus Venlo en Prisma Kampen) behandelt…

We spreken van kindermishandeling als er sprake is van een structurele vorm van onveiligheid en de situatie bedreigend of gewelddadig is voor kinderen. Er zijn verschillende vormen van kindermishandeling. Hoe langer kindermishandeling duurt, hoe moeilijker het voor kinderen is om zich evenwichtig te ontwikkelen. Daarom is het van groot belang…

Soms wordt scholen gevraagd om bij leerlingen medische handelingen uit te voeren. Onder welke voorwaarden mogen leerkrachten medische handelingen verrichten? Zijn ze daartoe verplicht? Hoe regelen je dat zorgvuldig en welke protocollen moet je bestuurlijk vastleggen? Hoe zit het met aansprakelijkheid? Hier vind je informatie en instrumenten die informatie geven…

Leerlingen met een ernstig meervoudige beperking (EMB) die aan de criteria voldoen, krijgen een toelaatbaarheidsverklaring voor de hele schoolloopbaan (een voor primair, een voor voortgezet onderwijs). Het samenwerkingsverband neemt hierover het besluit. Er is voor de TLV-aanvraag van deze doelgroep een landelijk aanvraagformulier ontwikkeld. Voor leerlingen met EMB die meer…

Deze handreiking kunnen samenwerkingsverbanden passend onderwijs gebruiken bij de oprichting van een medezeggenschapsraad voor personeel.

Na vijf jaar passend onderwijs is in 2019 in opdracht van het project Versterk Medezeggenschap onderzoek gedaan naar het functioneren van de OPR. Wat gaat goed? En wat kan beter?

De modelreglementen voor de ondersteuningsplanraad po en vo zijn aangepast aan de wijzigingen in de Wet medezeggenschap op scholen per 1-1-2021.

De website ‘Sterk medezeggenschap’ informeert en ondersteunt mensen die betrokkenen zijn bij medezeggenschap in het primair en voortgezet onderwijs: mr-leden, schoolleiders en schoolbestuurders.

Hier vind je de mogelijke bestuursmodellen van samenwerkingsverbanden (2015), een handreiking met voor elke variant een uitwerking van modules voor statuten, en een leeswijzer die een toelichting geeft op de bestuursmodellen en modelstatuten.

De eerste notitie bespreekt twee varianten van het Raad van Toezichtmodel: De aangesloten schoolbesturen treden op als leden van de RvT, aangevuld met een onafhankelijke voorzitter. Het samenwerkingsverband werft externe onafhankelijke toezichthouders op basis van publieke profielen. De tweede notitie gaat dieper in op de mogelijke rolinvulling Raad van Toezicht…