
A Roadmap for School Refusal Interventions Based on the Views of Stakeholder School attendance offers substantial short-term and long-term benefits for youths. Too many youths in the Netherlands are absent from school, posing a risk to their development and a challenge for professionals who seek to support these youths. School…

Met de invoering van de Wet passend onderwijs zijn scholen verplicht om een ontwikkelingsperspectief (OPP) op te stellen voor alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Dit geldt voor leerlingen van regulier basis- en voortgezet onderwijs die meer ondersteuning nodig hebben dan de basisondersteuning en voor alle leerlingen…

De leidraad ‘Samen bouwen aan ouder- en jeugdsteunpunten’ zal samenwerkingsverbanden passend onderwijs helpen bij het opzetten van ouder- en jeugdsteunpunten opzetten. De leidraad geeft aan welke functies een ouder- en jeugdsteunpunt moet vervullen en aan welke voorwaarden het moet voldoen. Daarnaast geeft de leidraad praktische tips voor de oprichting. De…

De onderwijsondersteuning moet passen bij de behoefte van de leerling, ouders en school. Het is daarom belangrijk om samen met school en ouders de behoeften van elk van deze leerlingen helder in kaart te brengen om zo de benodigde onderwijsondersteuning goed te regelen. Soms ben je echter nog dermate onbekend…

Via Weer Samen Naar School en Passend Onderwijs proberen we in Nederland nu gedurende zo een vijfentwintig jaar een meer inclusief onderwijssysteem te realiseren. Zowel in ons land als daarbuiten is een debat gaande of een dergelijk ideaal wel te realiseren is en zo ja, hoe we dichter bij dat…

“Ik zit eindelijk op mijn plek en kan weer toekomstplannen maken.” Zo vat een jongere het belang van het onderwijszorgarrangement samen, waar deze na moeilijke ervaringen in het reguliere onderwijs werkt aan het weer terug kunnen naar school. Als kinderen en jongeren dreigen uit te vallen in het reguliere onderwijs,…

Deze factsheet is bedoeld om scholen te helpen bij het organiseren van medische zorg aan leerlingen. De factsheet bevat informatie over hoe de school, de ouders, de leerling en de professionele zorgverlener samen afspraken kunnen maken over het verlenen van gezondheidszorg aan een leerling op school.

In het regulier onderwijs is er het speciaal basisonderwijs (sbo), leerwegondersteunend onderwijs (lwoo) en praktijkonderwijs (pro). Gespecialiseerd onderwijs is er voor leerlingen die specialistische ondersteuning nodig hebben, dat het regulier onderwijs niet kan bieden. Er is speciaal onderwijs (so) en voortgezet speciaal onderwijs (vso). Het speciaal onderwijs en het voortgezet…

Hoe zorg je ervoor dat je goede samenwerking met je partners in de regio realiseert? Welke elementen zijn van belang om het verbeteren van de doorstroom in jouw regio in samenwerking met elkaar te realiseren? Wat zorgt ervoor dat mensen zich ook echt verbonden voelen en met elkaar aan de…

Het Steunpunt Passend Onderwijs heeft de afgelopen periode veel samengewerkt met Hans Schuman (lector bij Hogeschool Utrecht) die veel praktijkonderzoek heeft gedaan naar onderwerpen zoals ‘diversiteit en inclusie’, ‘interprofessioneel samenwerken’, ‘het hoorrecht van leerlingen’ en ‘professionele leergemeenschappen’. In verschillende SPO-bijeenkomsten heeft Hans veel materiaal gedeeld. Op deze pagina tref je…

Met 25 maatregelen verbetert minister Slob passend onderwijs voor leerlingen, ouders en leraren. Leerlingen en hun ouders krijgen meer te zeggen over passend onderwijs. Zo krijgen leerlingen hoorrecht, zodat zij betrokken worden bij besluiten over hun oplossing. Voor ouders komt er betere informatie en komen er duidelijkere stappen wat ze…

Toezichthouders kunnen hun invloed meer aanwenden om passend onderwijs te laten slagen. Dat stelt Willem van Leeuwen die in opdracht van de VTOI-NVTK de redactie heeft gevoerd over de eerste herziene uitgave van ‘TOEZIEN op’. In deze publicatie belichten diverse auteurs het thema toezicht op passend onderwijs vanuit verschillende invalshoeken.…