Adviesraad ÉigenWijsheid. (z.d.). Joël Smidt. Geraadpleegd op 7 november 2023, van Joël - Adviesraad ÉigenWijsheid (adviesraadeigenwijsheid.eu) Dokman, I., Oldeboom, B., & Visser-van Balen, H. (2022). De roep van de groep: groepsdynamiek, welbevinden en leren. Onderwijskennis.nl (NRO). Geraadpleegd op 10 oktober 2023, van www.onderwijskennis.nl/node/1910 Graczyk, P. (2022, 17 mei). Masterclass Shifting the Paradigm to a Focus…
School en de aanwezigheid op school doen er toe. Uit onderzoek blijkt dat kinderen maar zelden van de ene dag op de andere de school niet meer bezoeken. Schoolverzuim is een proces dat ook wel eens als 'dropping out in slow motion' wordt omschreven. In de handreiking van Ingrado staat…
In deze brochure over (hoog)begaafdheid staat centraal wat een goede aanpak kan zijn voor dubbel bijzondere leerlingen in de klas en op school. Het artikel vanuit de wetenschap laat zien wat de actuele wetenschappelijke inzichten zijn op het gebied van de afstemming op onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van deze dubbel bijzonderen…
Om landen die bezig zijn met de overgang naar inclusieve onderwijssystemen van elkaar te laten leren, heeft de European Association of Service providers for Persons with Disabilities (EASPD) vergelijkend onderzoek laten doen. Hieruit komt naar voren dat Nederland behoort tot de landen met de meest gesegregeerde onderwijsstelsels in Europa. Door…
Voor informatie over maatwerkmogelijkheden bij examens kan je terecht bij het College voor Toetsen en Examens (CvTE). Zij bepalen welke examenaanpassingen voor kandidaten met een beperking zijn toegestaan bij het centraal examen en schetsen het speelveld waarbinnen een school keuzes kan maken. Het CvTE publiceert jaarlijks in september op de website www.examenblad.nl…
De Taalunie heeft samen met een groep deskundigen aanbevelingen geformuleerd om de overstap van ISK naar het vervolgonderwijs - en de ondersteuning in dit reguliere onderwijs - te verbeteren voor leerlingen. De overstap die nieuwkomersleerlingen in Nederland na gemiddeld twee jaar maken van het ISK naar het reguliere vervolgonderwijs is…
Ieder kind heeft recht op onderwijs. Toch volgen veel kinderen met complexe ondersteuningsbehoeften geen formeel onderwijs. Dat geldt ook voor leerlingen die deelnemen aan een Samen naar School-klas. Een handreiking en een ondersteuningsprogramma moeten Samen naar School-initiatieven helpen om de onderwijspositie en inclusie van deze groep te versterken. Lees het…
Jaarlijks publiceert het ministerie van OCW de Regeling Test- en Screeningsinstrumenten voor lwoo/pro. Het doel van de regeling is de toegestane test- en screeninginstrumenten voor de indicatiestelling lwoo en de TLV voor het praktijkonderwijs voor het daaropvolgende schooljaar vast te stellen. In juni 2025 is er een rectificatie op deze…
Project Buitenkans is het praktijkgerichte project binnen het Programma Samenwerking Passend Onderwijs en Jeugdhulp. Dit programma is een samenwerking tussen de gemeenten Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk, Stichting Passend Primair Onderwijs Haaglanden (SPPOH) en Stichting Regionaal Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Voortgezet Onderwijs Zuid-Holland West (SWVZHW). Het project Buitenkans ontvangt financiering uit…
Om toegelaten te worden tot het praktijkonderwijs is een toelaatbaarheidsverklaring (tlv pro) nodig. Om gebruik te kunnen maken van leerwegondersteuning in het vmbo is een aanwijzing leerwegondersteunend onderwijs nodig. Sinds 1 januari 2016 maken leerwegondersteunend onderwijs en praktijkonderwijs deel uit van het stelsel van passend onderwijs. Samenwerkingsverbanden voortgezet onderwijs krijgen…
Deze handreiking geeft (achtergrond)informatie over aanstaande veranderingen en geeft een specifieke werkinstructie voor een categorie leerlingen die daarbij speciale aandacht behoeft. De werkinstructie is in het groene kader op bladzijde 3 van deze handreiking opgenomen. Je kan het gebruik van deze handreiking beperken tot alleen het benutten van die werkinstructie,…
In de onderwijswetgeving is geen termijn gespecificeerd waarbinnen een tlv-aanvraag behandeld moet zijn. Doordat een TLV-aanvraag een besluit is conform de Algemene wet bestuursrecht (Awb), is de bepaling in deze wet het uitgangspunt[1]. Dat houdt in dat de beschikking binnen een redelijke termijn na ontvangst van de aanvraag moet worden…