De samenwerkende schoolbesturen van samenwerkingsverband Amstelronde – de ‘deelnemersraad’ genoemd – hebben gekozen voor een professionele directeurbestuurder die verantwoording aflegt aan een onafhankelijke, drie leden tellende Raad van Toezicht. Waarom kiest Amstelronde voor dit governancemodel? En wat zijn de bevindingen? Een gesprek met Jenny Looman, sinds maart 2020 directeur-bestuurder van…
Het is één van de 25 verbetermaatregelen die is voortgekomen uit de evaluatie van passend onderwijs: elk samenwerkingsverband dient een ouder- en jeugdsteunpunt in te richten. Samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs Noord-Kennemerland heeft daar al jarenlang ervaring mee en participeerde in de werkgroep (van OCW) die een leidraad ontwikkelde voor het…
We kennen allemaal wel verhalen van ouders van kinderen met een extra onderwijs- en ondersteuningsbehoefte die ‘verdwalen’ in passend onderwijs, tegen barrières aanlopen of zich niet gehoord voelen. Het samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs Noord-Kennemerland zette daarom samen met ouders het Oudersteunpunt op. Jasmijn van Ipkens is een van de ouders…
In de video-reeks VO-praat van de VO-academie vertellen bevlogen sprekers hun verhaal in video’s van maximaal tien minuten. Telkens met een andere insteek, maar altijd over een onderwerp dat relevant is voor de onderwijssector. Frank Beemer (Academic Director Erasmus Academie) gaat in deze VO-praat in op het thema netwerkleiderschap. Aan…
Het Steunpunt Passend Onderwijs heeft in samenwerking met onder meer het NJi het online magazine Present! uitgebracht. Hierin vind je een introductie op het Response to Intervention model en wordt aan de hand van vijf mooie voorbeelden zichtbaar gemaakt welke interventies zoal kunnen worden ingezet om thuiszitten te voorkomen.
Deze publicatie van het Steunpunt Passend Onderwijs en het Nederlands Centrum Onderwijs en Jeugdzorg bevat tien praktijkvoorbeelden van (intensieve) samenwerkingen tussen reguliere scholen en scholen voor speciaal onderwijs. Door gebruik te maken van elkaars expertise en faciliteiten blijken er veel meer mogelijkheden te zijn om een passend aanbod te creëren…
Het zijn vaak fikse stapels papier, de jaarverslagen waarmee de samenwerkingsverbanden passend onderwijs verantwoording afleggen over de besteding van de middelen. Ze voldoen daarmee aan hun wettelijke plicht, maar meestal zijn het niet bepaald documenten die geïnteresseerde betrokkenen gemakkelijk inzicht geven in het reilen en zeilen van passend onderwijs in…
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat samenwerkingsverbanden nog heel wat kunnen verbeteren aan hun plan- en verantwoordingssystematiek. Daarom heeft het Steunpunt Passend Onderwijs (SPO) daarvoor een handreiking laten ontwikkelen. We praten erover met Jan Houwing, die als directeur-bestuurder van samenwerkingsverband vo Groningen Stad meewerkte aan de ontwikkeling van de handreiking. Bij…
Ouders ontlasten en rust brengen in de klas. Met die intenties hebben alle 12 gemeenten in Rijk van Nijmegen en Land van Cuijk, het samenwerkingsverband, zorgaanbieders en de Sint Maartensschool in Nijmegen de handen ineen geslagen. De samenwerking is gericht op de ouders en leerlingen van de St. Maartenschool, waar…
Deze special in de serie Verrassend passend (2018) beschrijft de governancemodellen van acht samenwerkingverbanden op basis van gesprekken met betrokkenen. Wat is kenmerkend voor het governancemodel? Hoe werkt het in de praktijk? Wat zijn de voor- en nadelen?
Hoe leggen samenwerkingsverbanden verantwoording af over de besteding van de middelen en over de effecten daarvan? In deze editie van Verrassend Passend geven zes directeuren van samenwerkingsverbanden antwoord op deze vraag. Het laatste hoofdstuk geeft een overzicht van algemene principes en aanbevelingen voor verantwoording die we aan deze zes verhalen…