De verantwoording (bijvoorbeeld via het jaarverslag) is het sluitstuk van de PDCA-cyclus. Als de kwaliteit van de plannen echter matig of slecht is, kan de kwaliteit van tussentijdse rapportages en verantwoordingsdocumenten nooit goed zijn. Daarom betreft deze handreiking voor samenwerkingsverbanden de hele PDCA-cyclus.
Enkele duizenden leerlingen in Nederland zijn ‘thuiszitters’: vanwege een combinatie van complexe problemen volgen zij (tijdelijk) geen onderwijs. Er is nauwelijks onderzoek beschikbaar over waarom leerlingen thuiszitten. In opdracht de Nederlandse vereniging van pedagogen en onderwijskundigen (NVO) onderzocht het Kohnstamm Instituut op basis van unieke data de factoren voor thuiszitten.
In het kader van het programma ‘Met andere ogen’ (NJi) zijn er Communities of Practice opgezet over verschillende thema’s rond de samenwerking onderwijs en jeugdhulp. Neem kennis van de opbrengsten.
De Inspectie van het Onderwijs heeft in de handreiking ‘Effectief afstandsonderwijs’ de kansen en risico’s van afstandsonderwijs op een rij gezet. Deze handreiking biedt handvatten voor alle sectoren om effectief afstandsonderwijs vorm te kunnen geven en is gebaseerd op wetenschappelijk inzicht naar aanleiding van onderzoek van Universiteit Maastricht. Handreiking De…
Dit document beschrijft welke samenwerking het onderwijs mag aangaan met een particuliere aanbieder en aan welke voorwaarden dan moet worden voldaan? Ook wordt aangegeven wat wettelijk niet is toegestaan. In de bijlage van dit document zijn jurisprudentie en passages uit brieven toegevoegd die inzicht geven in deze materie.
Tijdens de themabijeenkomst over maatwerk en onderwijszorgarrangementen op 28 januari 2021 kon een aantal vragen van deelnemers niet worden beantwoord. Deze vragen zijn later gebundeld en beantwoord in deze documenten. In onderstaande documenten vind je de vragen en antwoorden over maatwerk en onderwijszorgarrangementen en over de beleidsregel afwijking onderwijstijd. Op…
School en de aanwezigheid op school doen er toe. Uit onderzoek blijkt dat kinderen maar zelden van de ene dag op de andere de school niet meer bezoeken. Schoolverzuim is een proces dat ook wel eens als 'dropping out in slow motion' wordt omschreven. In de handreiking aanwezigheidsregistratie staat het…
Het project Regionale samenwerking van de VO-raad stelt jaarlijks per gemeente en provincie een tabellenrapport met basisgeneratiecijfers op. Scholen kunnen dit, naast de prognoses van DUO en Voion, gebruiken bij het maken van hun eigen leerlingenprognoses. Een dergelijk tabellenrapport is nu ook beschikbaar voor alle samenwerkingsverbanden passend onderwijs. Als gevolg…
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap heeft voor de periode van 2019 – 2023 subsidie beschikbaar gesteld om het primair en voortgezet onderwijs te stimuleren een passend onderwijs- en ondersteuningsaanbod voor (hoog)begaafde leerlingen in te richten. Monitor subsidieregeling (hoog)begaafden Op verzoek van OCW brengt Oberon samen met de Universiteit…
Formatief evalueren staat volop in de belangstelling. Er zijn dan ook al veel wetenschappelijke en praktijkgerichte publicaties over formatief evalueren verschenen. Een ding komt in al deze vakliteratuur helder naar voren: formatief evalueren vraagt om een actieve inzet van zowel leraar als leerling. In dit thematisch overzicht richten we ons…
In de inclusieversneller geven het Netwerk LPO, Stichting Platforms VMBO en de Sectorraad GO, Praktijkonderwijs, SWV VO aan welke concrete stappen zij zullen zetten om te komen tot meer inclusie. De inclusieversneller formuleert tien richtlijnen waarmee zij de beweging naar een inclusieve samenleving willen versnellen.