Ouders, leerlingen en docenten kunnen invloed uitoefenen op passend onderwijs. Op school is de medezeggenschap over passend onderwijs geregeld via de medezeggenschapsraden (MR) en de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR) van de scholen, en binnen het samenwerkingsverband via de ondersteuningsplanraad (OPR). Samenwerkingsverbanden met personeel hebben ook een MR. Medezeggenschap op school In…
Sinds 1 januari 2016 maken leerwegondersteunend onderwijs en praktijkonderwijs deel uit van het stelsel van passend onderwijs. Samenwerkingsverbanden voortgezet onderwijs krijgen sindsdien de middelen om deze twee vormen van ondersteuning mogelijk te maken. Ook zijn ze verantwoordelijk voor de toewijzing ervan. De samenwerkingsverbanden moeten in hun ondersteuningsplan vastleggen hoe ze…
Sinds 1 januari 2016 zijn de samenwerkingsverbanden voortgezet onderwijs verantwoordelijk voor de toewijzing en de ondersteuningsbudgetten van het leerwegondersteunend onderwijs (lwoo) en het praktijkonderwijs (pro). Met deze inpassing van lwoo en pro in passend onderwijs zijn samenwerkingsverbanden verantwoordelijk voor alle vormen van ondersteuning. De samenwerkingsverbanden wijzen lwoo en pro voorlopig…
Vanaf 1 augustus gaat de Inspectie van het Onderwijs werken met herziene onderzoekskaders in het primair onderwijs, het (voortgezet) speciaal onderwijs, het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs. Op de website van de Inspectie van het Onderwijs staat wat de belangrijkste veranderingen inhouden en waarom het kader is herzien. Deze…
De ministeries van Onderwijs, Volksgezondheid en Justitie hebben onderzoek laten doen naar de mogelijkheden voor kleinschalige onderwijsvoorzieningen in residentiële instellingen. Hier verzorgen vso-scholen onderwijs voor jongeren met complexe hulpvragen die in een jeugdhulpinstelling of justitiële jeugdinrichting verblijven. Uit het onderzoek blijkt dat er veel vragen zijn over de bekostiging. Ook…
De verantwoording (bijvoorbeeld via het jaarverslag) is het sluitstuk van de PDCA-cyclus. Als de kwaliteit van de plannen echter matig of slecht is, kan de kwaliteit van tussentijdse rapportages en verantwoordingsdocumenten nooit goed zijn. Daarom betreft deze handreiking voor samenwerkingsverbanden de hele PDCA-cyclus.
Samenwerkingsverbanden gaan de komende tijd aan de slag met het bestuursverslag en de jaarrekening 2020. Een veranderingen ten opzichte van voorgaande jaren is dat ieder onderwijsbestuur in het bestuursverslag haar vermogenspositie moet toelichten en verantwoorden. Dit stappenplan helpt samenwerkingsverbanden met het opstellen van het bestuursverslag en de jaarrekening 2020.
Het project Regionale samenwerking van de VO-raad stelt jaarlijks per gemeente en provincie een tabellenrapport met basisgeneratiecijfers op. Scholen kunnen dit, naast de prognoses van DUO en Voion, gebruiken bij het maken van hun eigen leerlingenprognoses. Een dergelijk tabellenrapport is nu ook beschikbaar voor alle samenwerkingsverbanden passend onderwijs. Als gevolg…
In dit rapport beschrijft de onderwijsinspectie de uitkomsten van een onderzoek (2020) naar het samenspel tussen bestuur en intern toezicht bij samenwerkingsverbanden. Belangrijke bevinding is dat samenwerkingsverbanden het best functioneren als het intern toezicht bestaat uit externe leden.
Uit onderzoek blijkt dat er bij scholen en kinderopvangorganisaties nog veel onduidelijkheid bestaat over een goede informatieoverdracht conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Deze handreiking (Kennisnet, 2020) maakt inzichtelijk welke informatie scholen en kinderopvangorganisaties onderling mogen delen op grond van de AVG. Een goede informatieoverdracht draagt bij aan de doorlopende ontwikkeling van…
Tijdens de invoering van passend onderwijs in 2014 hebben alle samenwerkingsverbanden keuzes gemaakt over het verdelen, besteden, monitoren en evalueren van de beschikbare middelen. Inmiddels zijn er hierover nieuwe inzichten. Deze korte handreiking worden enkele handvatten en tips gedeeld die samenwerkingsverbanden kunnen helpen bij gesprekken en/of beslissingen over deze onderwerpen.
Deze handreiking bevat geen blauwdruk van een kwaliteitszorgsystematiek, want daarvoor verschillen samenwerkingsverbanden te veel van elkaar. Wel biedt de handreiking een visie op kwaliteitszorg, waarin de veelheid van aspecten een plaats krijgen. Het gaat over vraagstukken zoals: Wat is goed passend onderwijs? Hoe kunnen we nog effectiever zijn? Hoe kunnen…