In Zo doen zij dit, laten we de professionals uit de praktijk aan het woord. Onderwerpen over de weg naar passend en inclusief onderwijs en alles daartussen. Er wordt belicht wat er goed gaat, maar ook waar de leerpunten liggen. Via deze verhalen hopen wij vanuit Steunpunt Passend Onderwijs (SPO)…
Erik Wissink en Patty Proenings blikken terug op 10 jaar passend onderwijs. Allebei zijn zij vanaf de start betrokken bij samenwerkingsverband PO Helmond-Peelland. Wissink begon als coördinator en is nu directeur-bestuurder van het samenwerkingsverband. Proenings was aanvankelijk betrokken als hoofd financiën van een schoolbestuur en is nu manager bedrijfsvoering en…
Zoveel mogelijk doen om leerlingen in het reguliere onderwijs te houden. Dat is de inzet van het Orthopedagogisch Didactisch Centrum Meppel (OPDC) dat valt onder de afdeling Meppel van samenwerkingsverband PO22.03. Eén van de drie afdelingen van het OPDC is WijsZo, waar leerlingen met gedragsproblemen tijdelijk onderwijs en zorg krijgen…
In Zo doen zij dit, laten we de professionals uit de praktijk aan het woord. Dit met onderwerpen over de weg naar passend en inclusief onderwijs en alles daartussen. Er wordt belicht wat er goed gaat, maar ook waar de leerpunten liggen. Via deze verhalen hopen wij vanuit Steunpunt Passend…
Via een speciaal scherm in de klas kunnen langdurig zieke kinderen lessen blijven volgen, en misschien nog wel belangrijker: in contact blijven met hun klasgenootjes. KlasseContact, een initiatief van KPN en Onderwijs Ontwikkeling Nederland, maakt dat al sinds 2008 mogelijk. De consulent onderwijsondersteuning zieke leerlingen (OZL-consulent) speelt hierbij een cruciale…
Hoe organiseer je een collegiale visitatie die bijdraagt aan passend onderwijs in jouw school? Deze vraag stond centraal in de pilot Collegiale Visitatie Passend onderwijs die het afgelopen jaar door het Steunpunt Passend Onderwijs werd georganiseerd. Vier vo-scholen deden mee aan de pilot,waaronder het Amadeus Lyceum in Utrecht en het…
Co-teaching helpt onderwijsprofessionals beter om te gaan met diversiteit en is een belangrijke strategie om inclusief onderwijs te realiseren. Dat is de stellige overtuiging én de ervaring van docent Nathan de Vos en ondersteuningscoördinator Linda Bakker, twee voorvechters van co-teaching op het Ostrea Lyceum in Goes, waar steeds meer aandacht…
'Dat gaan we gewoon regelen’. Dyanne en Sjon Pors vergeten deze woorden van Intern Begeleider Ilse Schotten van basisschool De Reuzepas nooit meer. Want dit korte zinnetje opende de deuren van de school voor hun zoon Stan, die een progressieve spierziekte heeft.
Op de eerste dag van het schooljaar geeft een aantal leerlingen van het Utrechtse Gerrit Rietveld College zelf voorlichting aan docenten over hun beperkingen en hun onderwijsondersteuningsbehoeften. Zorgcoördinator Anja Folmer organiseert deze voorlichtingsbijeenkomsten inmiddels alweer vijf jaar. “Om goed passend onderwijs te kunnen geven, is het essentieel dat docenten van…
Ingrado heeft een filmpje gemaakt waarin kort en krachtig wordt uitgelegd wat de Leerplichtwet regelt en hoe jongeren hier mee te maken kunnen krijgen.
Nu er in Kindcentrum Christoffel in Tilburg een Thuiskamer is, lukt het kinderen met specifieke ondersteuningsbehoeften beter om het basisprogramma in de reguliere groep te volgen, zo blijkt uit dit praktijkvoorbeeld. Kinderen starten en eindigen de dag in de Thuiskamer en kunnen er terecht tijdens de tussenschoolse opvang. Maar ook…
In Zuid-Limburg kunnen 4-jarige kinderen met extra ondersteuningsbehoeften terecht in een van de negen zogenoemde ‘startklassen’. Inzet is dat deze kleuters, dankzij de interprofessionele inzet van onderwijs en jeugdzorg, binnen een jaar doorstromen naar een reguliere, thuisnabije basisschool. Drie betrokkenen vertellen over deze twee jaar durende pilot, die in het…