Dit praktijkvoorbeeld beschrijft hoe de samenwerkingsverbanden po en vo in Helmond – Peelland samenwerken om de overgang van primair naar voortgezet onderwijs voor kinderen met extra ondersteuningsbehoeften zo goed mogelijk te laten verlopen. Vroeg beginnen is de kern. Het eerste gesprek over de overstap naar het vo wordt al in…
Dat onderwijs, opvang en zorg onder één dak zitten, werpt in kindcentrum De Schilden in Den Dolder steeds meer vruchten af. Dit praktijkvoorbeeld laat zien dat de samenwerking er niet alleen toe leidt dat de overgang van opvang naar school voor kinderen vloeiend verloopt, maar ook dat kinderen op een…
Dat de overgang naar groep 1 stressloos en vloeiend verloopt, hebben de kinderen van de opvanggroepen van Kindcentrum Samenwijs Willibrordus in Diessen te danken aan de ‘peuter-kleutergroep’, waar ze goed worden voorbereid op deze stap. Dit praktijkvoorbeeld beschrijft de aanpak van dit kindcentrum, waarbij wordt gewerkt met een doorlopende speelleerlijn…
Dit praktijkvoorbeeld beschrijft hoe kleuters met onderwijs-zorgbehoeften in Middelharnis worden begeleid in de zogenoemde KoZa-groep (Kleuteronderwijs Zorgarrangement). De kinderen krijgen thuisnabij adequate ondersteuning, zodat ze binnen een jaar kunnen uitstromen naar een passende plek in het onderwijs.
Leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis en slechthorende kinderen van het Kentalis Compas College (vso, cluster 2) kunnen praktijkonderwijs en vmbo volgen in een reguliere school: Het Hooghuis in Oss. De samenwerking is gebaseerd op een gezamenlijke visie op inclusief onderwijs. Afspraken zijn vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst van de twee scholen en…
Tijdens de lockdown ontstond er veel zorg over kwetsbare leerlingen die ‘onder de radar verdwenen’. Zij haakten vaak niet aan op het online onderwijsaanbod, en leken af te haken. Toen was de vraag wie dit zou oppakken; leerplicht, wijkteams, school? Leerplicht Hilversum heeft in de coronaperiode een andere pet opgezet…
Er veel aandacht voor het afstandsonderwijs. Het heeft een grote vlucht genomen nu afstandsonderwijs voor alle leerlingen ’noodgedwongen’ het ‘nieuwe normaal’ geworden is. Opeens bleek meer mogelijk dan gedacht. En zagen we nieuwe kansen voor bijvoorbeeld leerlingen die thuiszitten. Maar is afstandsonderwijs een oplossing voor iedereen. Een doorkijkje krijgen we…
In deze film zien we hoe leerplicht contact houdt steun geeft bij de noodopvang. We kijken mee met Altra in Amsterdam Noord en met het OPDC in Hilversum. De film laat zien hoe belangrijk het voor leerlingen is om een vaste plek te hebben waar ze dagelijks terecht kunnen. Zeker…
Na de meivakantie gaan de basisscholen weer open. Maar met de hele klas tegelijk naar binnen, dat zal niet meteen gebeuren. Op basisschool De Rietpluim in Nuenen denken kinderen samen met leraren na over hoe de lessen er na de vakantie uit gaan zien.
Op welke basisschool in Den Bosch je ook zit, in groep 6 ga je aan de slag met je eigen weerbaarheid. Want in het kader van het preventiebeleid van de gemeente Den Bosch wordt op alle basisscholen de weerbaarheidstraining WIsH1 gegeven. Zo ook op basisschool De Duizendpoot, waar de leerkrachten…
Het is topsport om als docent te werken bij een OPDC, vindt Hiske Zweers, docentencoach en docent bij het OPDC Utrecht. Maar ze zou niet anders willen. Het werk van de docenten van OPDC Utrecht wordt onder andere ondersteund door nauwe samenwerking met jongerenwerkers van JoU. Youssef Hazzout is één…
Dit praktijkvoorbeeld beschrijft het onderwijsconcept van het VOX College in Amsterdam, waar leerlingen van verschillende niveaus – van vmbo-basis tot vwo - bij elkaar in de groep zitten. Samen werken leerlingen aan projecten waarin theorie en praktijk aan de orde komen en waarin vakken zijn geïntegreerd. Uitgangspunt van de school…