Op het Schoonhovens College volgen twaalf leerlingen met een extra ondersteuningsvraag kleinschalig, passend en thuisnabij onderwijs in de ‘leerroute plus’, kortweg de plusklas genoemd. Voorwaarde voor een plaats in de plusklas is dat de leerling een TLV heeft en in staat is om een vmbo b/k diploma te halen. De…
Het is topsport om als docent te werken bij een OPDC, vindt Hiske Zweers, docentencoach en docent bij het OPDC Utrecht. Maar ze zou niet anders willen. Het werk van de docenten van OPDC Utrecht wordt onder andere ondersteund door nauwe samenwerking met jongerenwerkers van JoU. Youssef Hazzout is één…
In het speciaal onderwijs in Amsterdam is specialistische hulp met ingang van het schooljaar 2018-2019 vrij toegankelijk. In plaats van beschikkingen af te geven, bekostigt de gemeente Amsterdam fte, waarmee de scholen vaste hulpverleners kunnen inschakelen, die deel uitmaken van het (integrale) zorgteam van de school. De eerste ervaringen en…
Het Heliomare Interventie Team (HIT-team) van het kind-jeugdcentrum Heliomare in Heemskerk maakt geen gebruik van standaardmethodes om thuiszitters weer op de rit te krijgen, zo laat dit praktijkvoorbeeld zien. Dat komt doordat de thuiszitter zelf achter het stuur zit. Het enige dat standaard in elk basisplan staat, is het doel…
Investeren in de relatiedriehoek kind – school – ouders loont, zo laat dit praktijkvoorbeeld van de Leon van Gelderschool in Groningen zien. Dat geldt voor alle leerlingen, en zeker voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften. Een cruciaal kenmerk van deze school is dat leerlingen vier jaar lang in dezelfde groep zitten,…
Dit praktijkvoorbeeld beschrijft de werkzame ondersteuningsstructuur die het IJsselcollege in Capelle aan den IJssel de afgelopen jaren heeft opgebouwd. Korte lijnen bevorderen dat leerlingen zo snel mogelijk de benodigde ondersteuning krijgen. Om de docenten te helpen om optimaal tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van leerlingen, is dit schooljaar het…
Passend onderwijs is erbij gebaat als meerdere onderwijsprofessionals intensief met elkaar samenwerken in de klas. Dat betoogt Dian Fluijt in dit interview. Fluijt - docent bij het Seminarium voor Orthopedagogiek en lid van het lectoraat ‘Normatieve Professionalisering’ van Hogeschool Utrecht - is gespecialiseerd is op het gebied van co-teaching en…
Werken aan de kwaliteitsverbetering van passend onderwijs en leren van elkaar. Met die intenties voeren de vo-scholen van samenwerkingsverband Stichting Leerlingenzorg Noordwest Veluwe interne audits bij elkaar uit. Dit praktijkvoorbeeld beschrijft hoe de scholen dit doen: de audits hebben geen oordelend karakter, maar scholen bespreken als critical friends met elkaar…