We spreken van kindermishandeling als er sprake is van een structurele vorm van onveiligheid en de situatie bedreigend of gewelddadig is voor kinderen. Er zijn verschillende vormen van kindermishandeling. Hoe langer kindermishandeling duurt, hoe moeilijker het voor kinderen is om zich evenwichtig te ontwikkelen. Daarom is het van groot belang…
Soms wordt scholen gevraagd om bij leerlingen medische handelingen uit te voeren. Onder welke voorwaarden mogen leerkrachten medische handelingen verrichten? Zijn ze daartoe verplicht? Hoe regelen je dat zorgvuldig en welke protocollen moet je bestuurlijk vastleggen? Hoe zit het met aansprakelijkheid? Hier vind je informatie en instrumenten die informatie geven…
Leerlingen met een ernstig meervoudige beperking (EMB) die aan de criteria voldoen, krijgen een toelaatbaarheidsverklaring voor de hele schoolloopbaan (een voor primair, een voor voortgezet onderwijs). Het samenwerkingsverband neemt hierover het besluit. Er is voor de TLV-aanvraag van deze doelgroep een landelijk aanvraagformulier ontwikkeld. Voor leerlingen met EMB die meer…
Na vijf jaar passend onderwijs is in 2019 in opdracht van het project Versterk Medezeggenschap onderzoek gedaan naar het functioneren van de OPR. Wat gaat goed? En wat kan beter?
De modelreglementen voor de ondersteuningsplanraad po en vo zijn aangepast aan de wijzigingen in de Wet medezeggenschap op scholen per 1-1-2021.
De website ‘Sterk medezeggenschap’ informeert en ondersteunt mensen die betrokkenen zijn bij medezeggenschap in het primair en voortgezet onderwijs: mr-leden, schoolleiders en schoolbestuurders.
Leerlingen met kenmerken van begaafdheid en leer- en/of gedragsproblemen zijn dubbel bijzonder. Deze gespreksplaat kun je gebruiken om met dubbel bijzondere leerlingen in gesprek te gaan over hun ondersteuning en ondersteuningsbehoeften.
Leerlingen met kenmerken van begaafdheid en leer- en/of gedragsproblemen zijn dubbel bijzonder. Meestal worden ze echter niet als zodanig (h)erkend. Deze website geeft informatie over signalen, begeleidingsmogelijkheden en strategieën die bijdragen aan een optimale talentontwikkeling van deze leerlingen.
Ouders, leerlingen en docenten kunnen invloed uitoefenen op passend onderwijs. Op school is de medezeggenschap over passend onderwijs geregeld via de medezeggenschapsraden (MR) en de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR) van de scholen, en binnen het samenwerkingsverband via de ondersteuningsplanraad (OPR). Samenwerkingsverbanden met personeel hebben ook een MR. Medezeggenschap op school In…
Deze handreiking (2021) is deel 1 en deel 2 van een serie publicaties die beschrijven hoe het onderwijs aan nieuwkomersleerlingen van 12 tot 18 jaar het beste kan worden vormgegeven. De handreiking bestaat uit een mix van wetenschappelijke inzichten en praktijkervaringen. Deel 1 gaat over het thema ‘Nieuwkomers welkom heten’…
In Nederland worden naar schatting 119.000 kinderen geconfronteerd met kindermishandeling of huiselijk geweld. Gemiddeld wordt één kind per schoolklas mishandeld. Scholen spelen een belangrijke signaleringsrol bij kindermishandeling. De onderwijspartijen van de Beweging tegen Kindermishandeling (BtK) ontwikkelden daarom een Handelingskader kindermishandeling en huiselijk geweld voor het onderwijs met bijbehorende infographic. Meldcode…
De Inspectie van het Onderwijs heeft in de handreiking ‘Effectief afstandsonderwijs’ de kansen en risico’s van afstandsonderwijs op een rij gezet. Deze handreiking biedt handvatten voor alle sectoren om effectief afstandsonderwijs vorm te kunnen geven en is gebaseerd op wetenschappelijk inzicht naar aanleiding van onderzoek van Universiteit Maastricht. Handreiking De…