Een van de instrumenten die het Steunpunt Passend Onderwijs (SPO) sinds 2017 aanbiedt, is de collegiale visitatie passend onderwijs: een schoolbezoek door collega’s uit andere scholen gericht op het in beeld brengen van het passend onderwijs in de school. Met behulp van deze visitaties kan een school of een samenwerkingsverband…
In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) legt het schoolbestuur vast welke extra ondersteuning de school kan bieden aan leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften en hoe de ondersteuning is georganiseerd. Op basis van de schoolondersteuningsprofielen van de scholen beoordeelt het samenwerkingsverband passend onderwijs of er in de regio een dekkend ondersteuningsaanbod is. Het schoolondersteuningsprofiel:…
Zo’n 35.000 leerlingen zijn door hun chronische ziekte niet in staat om gedurende langere periode(s) in een schooljaar fysiek les te volgen. Daardoor hebben deze leerlingen grote kans om sociaal geïsoleerd te raken en leerachterstanden op te lopen. Hybride onderwijs, waarbij deze leerlingen d.m.v. een computersysteem via een livestream aan…
Begin 2022 is door het ministerie van OCW een subsidie toegekend aan het National Talent Centre of the Netherlands voor het ontwikkelen van een landelijk Kenniscentrum Hoogbegaafdheid. Met dit kenniscentrum beoogt het ministerie dat de professionals die werken met begaafde leerlingen toegang hebben tot actuele en toepasbare kennis en expertise.…
In opdracht van de VO-raad is in samenwerking met scholen voor voortgezet onderwijs, Internationale Schakelklassen (ISK) en samenwerkingsverbanden in kaart gebracht hoe het onderwijs aan nieuwkomersleerlingen van 12 tot 18 jaar het beste kan worden vormgegeven. Daarbij geholpen door experts uit de psychosociale hulpverlening, ouderorganisaties, de Onderwijsinspectie en het ministerie…
In deze brochure over (hoog)begaafdheid staat centraal wat een goede aanpak kan zijn voor dubbel bijzondere leerlingen in de klas en op school. Het artikel vanuit de wetenschap laat zien wat de actuele wetenschappelijke inzichten zijn op het gebied van de afstemming op onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van deze dubbel bijzonderen…
Bij de invoering van het passend onderwijs startte SWV Apeldoorn een onderzoek waaruit ook naar voren kwam dat leerkrachten meer betrokken moesten worden bij de ontwikkeling van het passend onderwijs. Om die reden werd het ontwikkeltraject Proeftuintjes gestart. Positieve psychologie is kenmerkend voor het ontwikkeltraject Proeftuintjes. In dit traject legden…
Online magazine over het belang van het luisteren naar de stem van de leerling Luisteren naar de stem van de leerling is helpend bij alle leerlingen en zeker ook bij leerlingen met een ondersteuningsbehoefte. Het levert een schat aan nieuwe, waardevolle informatie op als we leerlingen hun verhaal laten vertellen…
Sinds de invoering van de wet passend onderwijs is ervaring opgedaan met het Ontwikkelingsperspectief (OPP), zowel in het regulier als gespecialiseerd onderwijs. Van deze ervaringen valt veel te leren. Een goed moment om de verouderde handreiking onder de loep te nemen en te herzien. Met behulp van inzichten uit…
Online magazine gemaakt door en voor jongeren en voor alle professionals in het onderwijsveld Aanwezig zijn op school doet ertoe. Maar het is niet voor alle leerlingen vanzelfsprekend. In het door stichting JongPIT en het Steunpunt Passend Onderwijs ontwikkelde online magazine PRESENT? geven jongeren zelf aan waar zij behoefte aan…
Speciaal voor het inzichtelijk maken van de organisatie van de ondersteuning in de school, heeft het Steunpunt Passend Onderwijs de Scan Passend Onderwijs ontwikkeld. De resultaten van de scan geven de IB-er/ondersteuningscoördinator een totaalbeeld van het passend onderwijs op de school: Wat gaat al goed? Welke aandachtspunten zijn er en…