In opdracht van het Steunpunt Passend Onderwijs voerde Oberon een korte literatuurstudie uit naar de vraag: wat weten we op basis van onderzoek over jeugdhulp in de school? Wat werkt wel en wat niet?
Uit onderzoek blijkt dat er bij scholen en kinderopvangorganisaties nog veel onduidelijkheid bestaat over een goede informatieoverdracht conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Deze handreiking (Kennisnet, 2020) maakt inzichtelijk welke informatie scholen en kinderopvangorganisaties onderling mogen delen op grond van de AVG. Een goede informatieoverdracht draagt bij aan de doorlopende ontwikkeling van…
Tijdens de invoering van passend onderwijs in 2014 hebben alle samenwerkingsverbanden keuzes gemaakt over het verdelen, besteden, monitoren en evalueren van de beschikbare middelen. Inmiddels zijn er hierover nieuwe inzichten. Deze korte handreiking worden enkele handvatten en tips gedeeld die samenwerkingsverbanden kunnen helpen bij gesprekken en/of beslissingen over deze onderwerpen.
Deze handreiking bevat geen blauwdruk van een kwaliteitszorgsystematiek, want daarvoor verschillen samenwerkingsverbanden te veel van elkaar. Wel biedt de handreiking een visie op kwaliteitszorg, waarin de veelheid van aspecten een plaats krijgen. Het gaat over vraagstukken zoals: Wat is goed passend onderwijs? Hoe kunnen we nog effectiever zijn? Hoe kunnen…
Schoolverzuim: wat verstaan we daaronder en hoe ontstaat het? De nieuwe publicatie 'Schoolverzuim aanpakken' (NJi) geeft een overzicht van recent wetenschappelijk onderzoek. Dit biedt inzicht in de oorzaken van schoolverzuim, en in de afspraken die er in Nederland zijn rond schoolverzuim. Deze kennis kan beleidmakers en professionals helpen om een…
Zeker voor jongeren met extra ondersteuningsbehoeften is de overgang naar het mbo een kwetsbaar moment in de schoolloopbaan. Deze publicatie geeft de betrokken partijen handreikingen en praktische tips om de overgang goed te laten verlopen. De handreiking is geïllustreerd met praktijkvoorbeelden.
In dit rapport het advies over hoe de samenwerking tussen de domeinen (passend) onderwijs, jeugd en zorg verbeterd kan worden. De opdrachtgever zijn achttien landelijke organisaties verenigd in de coalitie Onderwijs-Zorg-Jeugd. Zij zijn een gezamenlijk programma gestart om de samenwerking tussen (passend) onderwijs, kinderopvang, (jeugd)gezondheidszorg en hulp te verbeteren, en…
Als pedagoog/psycholoog kan je op verschillende manieren de regie pakken in het voorkomen van thuiszittende leerlingen. De handreiking helpt daarbij.
Een handreiking voor samenwerking tussen de gemeente en het samenwerkingsverband passend onderwijs.
Het FNO programma Zorg én Perspectief (2015-2019) was voor en van jongeren met een chronische aandoening. In het kader van dit programma verscheen deze publicatie waarin jongeren ingaan op het belang van inclusief onderwijs en een overzicht geven van criteria voor inclusief onderwijs.
Met de Overstapservice Onderwijs (OSO) kunnen scholen op een betrouwbare en veilige manier gegevens van leerlingen uitwisselen bij de overstap naar een nieuwe school. In dit artikel (2018) vertellen de zorgcoördinatoren Rianne Maas en Elly Stouten welke ervaringen zij hebben opgedaan met de Overstapservice Onderwijs. Toelichting gebruik nieuwe OSO-standaard De…