Op basis van de evaluatie passend onderwijs heeft minister Slob een verbeteraanpak opgesteld, die inzet op twee lijnen: op korte termijn moeten 25 maatregelen worden genomen die de uitvoering van passend onderwijs moeten verbeteren, en op de langere termijn moet inclusiever onderwijs worden gerealiseerd.
Uit de verbeteraanpak die minister Slob op basis van de evaluatie van passend onderwijs heeft voorgesteld, blijkt dat passend onderwijs zich in de komende jaren moet ontwikkelen in de richting van inclusiever onderwijs. Je kunt dit lezen in deze brief van de minister aan de Tweede Kamer.
Een leerling kan tijdelijk fulltime onderwijs op een andere school volgen dan waar hij is ingeschreven. Dit document beschrijft in welke situaties dit kan plaatsvinden en hoe het zit bij een particuliere school.
Op basis van dit onderzoek onder kinderen, doet de Kinderombudsman voorstellen om passend onderwijs te verbeteren.
In dit verslag (2020) geeft Oberon een overzicht van belangrijke onderzoeksuitkomsten over het voorkomen en tegengaan van thuiszitten.
Het NRO heeft een overzichtsartikel gepubliceerd met daarin 'handvatten voor docenten en schoolleiders in het VO die op zoek zijn naar een antwoord op de vraag hoe de school hybride onderwijs voor het schooljaar 2020-2021 kan inrichten'. De bevindingen in het artikel zijn gebaseerd op onderwijsonderzoek en beschrijven 'welke leeractiviteiten…
Deze publicatie (Sardes) staat helemaal in het teken van inclusief onderwijs. De special bevat onder meer praktijkvoorbeelden van onderwijsspecialisten, voorlopers en ervaringsdeskundigen.
In het blad Onze Jeugd Nu (voorheen OJ Actueel) schreef Bert Wienen dit artikel over de dilemma’s die een rol spelen bij de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp.
In dit rapport beschrijft de onderwijsinspectie de uitkomsten van een onderzoek (2020) naar het samenspel tussen bestuur en intern toezicht bij samenwerkingsverbanden. Belangrijke bevinding is dat samenwerkingsverbanden het best functioneren als het intern toezicht bestaat uit externe leden.
De preventiematrix (NJi, 2020) helpt het onderwijs en jeugdhulp om gezamenlijk op preventie gerichte ambities en activiteiten te ontwikkelen. De matrix is gericht op het bevorderen van het normale leven, het versterken van beschermende maatregelen en het snel en effectief aanpakken van belemmerende of risicovolle factoren.
De landelijke aanpak 16-27 (2021) bevordert de zelfredzaamheid en de participatie van jongeren tussen de 16 en 27 jaar in een kwetsbare positie. Het gaat om een integrale, gezamenlijke aanpak op verschillende leefgebieden: onderwijs, werk, inkomen, zorg, veiligheid, vrije tijd en wonen. Gemeenten en professionals hebben daarin elk een eigen…