
Binnen het zorglandschap zijn veel verschillende partijen actief. Ervaringsadviseur Nely Sieffers heeft dit complexe landschap opgetekend in een overzicht. Dit groeimodel geeft zicht op de veelheid aan partijen die naast het onderwijs bij een gezin en een leerling betrokken kunnen zijn.

Leerlingen staan ingeschreven bij een school voor (voortgezet) speciaal onderwijs en volgen daar ook het onderwijs. Soms is het voor de leerling passender om een aantal lessen op een andere school te volgen. Ook kan het voorkomen dat op een school voor voortgezet speciaal onderwijs bepaalde (praktijk-) lessen niet gegeven…

In een aantal gevallen kan op basis van artikel 5 en 5a van de Leerplichtwet 1969 een beroep worden gedaan op een vrijstelling van de leerplicht. Dit is wanneer: De jongere op lichamelijke of psychische gronden niet geschikt is om tot een school onderscheidenlijk een instelling te worden toegelaten; Ouders…

Het uitgangspunt van de onderwijswetgeving is dat alle kinderen onderwijs volgen op school. Soms kunnen kinderen echter vanwege psychische of lichamelijke beperkingen tijdelijk of gedeeltelijk minder onderwijs volgen. Het is dan mogelijk om deze leerlingen een op maat gemaakt onderwijsprogramma aan te bieden. Afwijking onderwijstijd bij lichamelijke of psychische problemen…

IVIO@school is geen school. Het is een particuliere organisatie die zijn ontstaansgeschiedenis kent uit De Wereldschool, welke onderwijs organiseerde voor leerlingen in het buitenland. IVIO@school biedt lespakketten aan en richt zich daarbij ook op individuele leerlingen met ondersteuningsbehoeften. Leerlingen werken zelfstandig met behulp van een jaarplanner, studiewijzer en leerboeken en…

Dit document beschrijft welke samenwerking het onderwijs mag aangaan met een particuliere aanbieder en aan welke voorwaarden dan moet worden voldaan? Ook wordt aangegeven wat wettelijk niet is toegestaan. In de bijlage van dit document zijn jurisprudentie en passages uit brieven toegevoegd die inzicht geven in deze materie.

Formatief evalueren staat volop in de belangstelling. Er zijn dan ook al veel wetenschappelijke en praktijkgerichte publicaties over formatief evalueren verschenen. Een ding komt in al deze vakliteratuur helder naar voren: formatief evalueren vraagt om een actieve inzet van zowel leraar als leerling. In dit thematisch overzicht richten we ons…