Leerlingen staan ingeschreven bij een school voor (voortgezet) speciaal onderwijs en volgen daar ook het onderwijs. Soms is het voor de leerling passender om een aantal lessen op een andere school te volgen. Ook kan het voorkomen dat op een school voor voortgezet speciaal onderwijs bepaalde (praktijk-) lessen niet gegeven…
In een aantal gevallen kan op basis van artikel 5 van de Leerplichtwet 1969 een beroep worden gedaan op een vrijstelling van de leerplicht. Dit is wanneer: De jongere op lichamelijke of psychische gronden niet geschikt is om tot een school onderscheidenlijk een instelling te worden toegelaten; Ouders tegen de…
Het uitgangspunt van de onderwijswetgeving is dat alle kinderen onderwijs volgen op school. Soms kunnen kinderen echter vanwege psychische of lichamelijke beperkingen tijdelijk of gedeeltelijk niet naar school. Het is dan mogelijk om deze leerlingen een op maat gemaakt onderwijsprogramma aan te bieden door af te wijken* van het minimumaantal…
De afstandsonderwijs routekaart is een uitgave van Stichting Zorgeloos naar School, die zich inzet voor leerlingen met een chronische aandoening in het regulier onderwijs. Hij is ontwikkeld op verzoek van – en door – ervaren ouders, in samenwerking met leerlingen en onderwijsprofessionals en geeft antwoord op veelgestelde vragen rondom afstandsonderwijs…
Soms, als de veiligheid van een leerling en/of zijn/haar omgeving in het geding is, is het noodzakelijk om vormen van dwang en drang te gebruiken. Omdat er geen wettelijk kader is voor fysiek beperkend handelen en het opleggen van vrijheidsbeperkende maatregelen in het onderwijs, is het belangrijk dat daarover op…
IVIO@school is geen school. Het is een particuliere organisatie die zijn ontstaansgeschiedenis kent uit De Wereldschool, welke onderwijs organiseerde voor leerlingen in het buitenland. IVIO@school biedt lespakketten aan en richt zich daarbij ook op individuele leerlingen met ondersteuningsbehoeften. Leerlingen werken zelfstandig met behulp van een jaarplanner, studiewijzer en leerboeken en…
Dit document beschrijft welke samenwerking het onderwijs mag aangaan met een particuliere aanbieder en aan welke voorwaarden dan moet worden voldaan? Ook wordt aangegeven wat wettelijk niet is toegestaan. In de bijlage van dit document zijn jurisprudentie en passages uit brieven toegevoegd die inzicht geven in deze materie.
Formatief evalueren staat volop in de belangstelling. Er zijn dan ook al veel wetenschappelijke en praktijkgerichte publicaties over formatief evalueren verschenen. Een ding komt in al deze vakliteratuur helder naar voren: formatief evalueren vraagt om een actieve inzet van zowel leraar als leerling. In dit thematisch overzicht richten we ons…
Een leerling kan tijdelijk fulltime onderwijs op een andere school volgen dan waar hij is ingeschreven. Dit document beschrijft in welke situaties dit kan plaatsvinden en hoe het zit bij een particuliere school.
Maatwerk is een veelomvattend begrip en bevat allerlei mogelijkheden om het onderwijsaanbod en de onderwijsondersteuning beter aan te laten sluiten op de capaciteiten en behoeften van de leerling of een groepje leerlingen. Het staat synoniem voor flexibiliteit en onderwijs op maat. Hoe maatwerk in de praktijk wordt vormgegeven is afhankelijk…
Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer heeft november 2019 een toolkit 'Het beste besluit voor het kind' gelanceerd. Iedereen die beroepsmatige beslissingen neemt voor kinderen kan met behulp hiervan in vier praktische stappen een beslissing nemen waarbij het belang van het kind voorop staat. Kinderrechtenverdrag De toolkit is gebaseerd op het Kinderrechtenverdrag, dat…
Vaak is het (door allerlei oorzaken) lastig om voor leerlingen met complexe zorgvragen tot een passend onderwijs-zorgarrangement te komen. Deze publicatie (Onderwijsconsulenten, NJi) beschrijft drie casussen die laten zien dat er bij complexe ondersteunings- en zorgvragen vaak meer mogelijk is dan gedacht.