Deze special in de serie Verrassend passend (2018) beschrijft de governancemodellen van acht samenwerkingverbanden op basis van gesprekken met betrokkenen. Wat is kenmerkend voor het governancemodel? Hoe werkt het in de praktijk? Wat zijn de voor- en nadelen?
De acht praktijkvoorbeelden in deze special van Verrassend Passend maken duidelijk dat samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp problemen van kinderen of gezinnen kan verminderen of oplossen, maar ook dat daarmee problemen worden voorkomen doordat er vroegtijdig hulp wordt ingezet.
Investeren in de relatiedriehoek kind – school – ouders loont, zo laat dit praktijkvoorbeeld van de Leon van Gelderschool in Groningen zien. Dat geldt voor alle leerlingen, en zeker voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften. Een cruciaal kenmerk van deze school is dat leerlingen vier jaar lang in dezelfde groep zitten,…
Deze publicatie beschrijft zes praktijkvoorbeelden van samenwerkingen tussen vo- en vso-scholen. Door gebruik te maken van elkaars expertise en faciliteiten blijkt er zijn er vele mogelijkheden om leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte een passend aanbod te doen.
In Vught werken zorg en onderwijs nauw samen in OZAPP: een onderwijszorgarrangement voor leerlingen met psychiatrische problematiek of een vermoeden daarvan. Inzet is om de leerling zo lang mogelijk op de eigen school te laten functioneren. Dit praktijkvoorbeeld beschrijft hoe ze dat doen.
In de regio van het samenwerkingsverband Oost Achterhoek hoeven ouders van kinderen met complexe ondersteuningsbehoeften geen langdurige, bureaucratische weg meer af te leggen om voor hun kind een passend onderwijszorgarrangement te vinden, zo laat dit praktijkvoorbeeld zien. Het arrangement wordt vastgesteld in één goed voorbereide bijeenkomst van het zorg-, advies-…
Dit praktijkvoorbeeld beschrijft de werkzame ondersteuningsstructuur die het IJsselcollege in Capelle aan den IJssel de afgelopen jaren heeft opgebouwd. Korte lijnen bevorderen dat leerlingen zo snel mogelijk de benodigde ondersteuning krijgen. Om de docenten te helpen om optimaal tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van leerlingen, is dit schooljaar het…
Op het Teylingen College KTS in Voorhout is er voor basis- en kaderleerlingen die extra ondersteuning nodig hebben aan ieder leerjaar een symbioseklas gekoppeld. Doel van deze symbioseklassen is dat de leerlingen een vmbo-diploma halen. De leerlingen volgen de praktijkvakken – zo nodig met aanpassingen – in de reguliere klas.…
Op vmbo Sint Ursula, in het Limburgse Heythuysen, is er al ruim tien jaar een zogenoemde ‘syntheseklas’. Leerlingen die vroeger voorbestemd leken voor het speciaal onderwijs, halen daar nu een vmbo-diploma. Dit praktijkvoorbeeld beschrijft de aanpak en laat zien hoe het komt dat de syntheseklas zo succesvol is.
Dit praktijkvoorbeeld beschrijft de visie en de aanpak van De Korenaar in Eindhoven, een school voor gewoon, regulier basisonderwijs, die zich onderscheidt door een visie die zó gewoon is, dat ze weer bijzonder wordt. Het is namelijk een school voor alle kinderen uit de buurt. Maar dan ook álle kinderen.…
Dat kinderen met een ernstig meervoudige beperking vaak niet kunnen meekomen in een reguliere schoolklas, hoeft geen reden te zijn om ze niet in een school op te nemen, zo laat dit praktijkvoorbeeld zien. De Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind omarmt die gedachte en steunt initiatiefnemers bij het opzetten…
Dit praktijkvoorbeeld beschrijft hoe de samenwerkingsverbanden po en vo in Helmond – Peelland samenwerken om de overgang van primair naar voortgezet onderwijs voor kinderen met extra ondersteuningsbehoeften zo goed mogelijk te laten verlopen. Vroeg beginnen is de kern. Het eerste gesprek over de overstap naar het vo wordt al in…