
10-14 Hoogeveen: voor wortelaars en vliegers. Eerst ontdekken wie je bent en wat bij je past, en pas instromen in het voortgezet onderwijs als je er klaar voor bent. Dat is de inzet van de leerroute 10-14 Hoogeveen waarvoor het Roelof van Echten College en PricoH (vereniging voor christelijk basisonderwijs)…

Op de dalton basisschool Europa in Enschede krijgen leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte hulp van een zogenoemde ‘maatwerkleerkracht’ die jarenlang ervaring heeft in het speciaal basisonderwijs (sbo). Niet alleen leerlingen, maar ook leerkrachten hebben baat bij deze vorm van inclusiever onderwijs, vertellen maatwerkleerkracht Sanne Bijkerk en groep 8-leerkracht Lindy Hardeman.…

Het Jeugd- en Oudersteunpunt Eemland (JOSEE) functioneert in de huidige vorm sinds begin 2023, maar heeft een lange voorgeschiedenis. Met de start van passend onderwijs in 2014 richtte het samenwerkingsverband po in deze regio een kleinschalig informatiepunt voor ouders in. In samenspraak met leerlingen en ouders is dit informatiepunt de…

Voor veel leerlingen is de overgang van vmbo naar mbo een kwetsbare schakel in de schoolloopbaan. Het regionaal loopbaandossier, ontwikkeld in de regio Noordoost Brabant, wil hier verbetering in brengen. De eerste ervaringen zijn positief, vertellen Jolanda Cuijpers, regiocontactpersoon van het Expertisepunt LOB en tevens werkzaam bij het Loket Doorlopende Leerlijnen…

Moet de inrichting van het programma van toetsing en afsluiting (PTA) van een vak er voor alle leerlingen precies hetzelfde uitzien? Het Agora-team van het Koningin Wilhelmina College in Culemborg vindt van niet. De school benadrukt dat ongelijke behandeling niet oneerlijk is, zolang de eindtermen en beoordelingscriteria maar gelijk blijven.…

In speelleercentrum De Wijde Wereld in Uden zitten opvang en onderwijs niet alleen onder één dak, maar werken alle professionals als één team intensief samen vanuit één pedagogische visie. Dankzij het unieke concept van De Wijde Wereld is dit voor heel veel kinderen een passende plek, vertelt adjunct-directeur Angela Guelen…

Op de eerste dag van het schooljaar geeft een aantal leerlingen van het Utrechtse Gerrit Rietveld College zelf voorlichting aan docenten over hun beperkingen en hun onderwijsondersteuningsbehoeften. Zorgcoördinator Anja Folmer organiseert deze voorlichtingsbijeenkomsten inmiddels alweer vijf jaar. “Om goed passend onderwijs te kunnen geven, is het essentieel dat docenten van…

Dit praktijkvoorbeeld beschrijft hoe kleuters met onderwijs-zorgbehoeften in Middelharnis worden begeleid in de zogenoemde KoZa-groep (Kleuteronderwijs Zorgarrangement). De kinderen krijgen thuisnabij adequate ondersteuning, zodat ze binnen een jaar kunnen uitstromen naar een passende plek in het onderwijs.

Deze publicatie van het Steunpunt Passend Onderwijs en het Nederlands Centrum Onderwijs en Jeugdzorg bevat tien praktijkvoorbeelden van (intensieve) samenwerkingen tussen reguliere scholen en scholen voor speciaal onderwijs. Door gebruik te maken van elkaars expertise en faciliteiten blijken er veel meer mogelijkheden te zijn om een passend aanbod te creëren…

Om elke leerling onderwijs en zorg op maat te bieden, werken vijf partners in Hoogeveen met elkaar samen onder de naam ‘Eduwiek’. Door deskundigheid en faciliteiten te bundelen, versterken regulier en speciaal onderwijs elkaar en krijgen leerlingen waardevolle kansen, zo laat dit praktijkvoorbeeld zien. Belangrijkste uitgangspunt is: samen waar het…

In de gemeente Oost Gelre werken (speciaal) basisonderwijs, speciaal onderwijs cluster 3 en 4, (specialistische) kinderopvang en jeugdzorg intensief met elkaar samen op basis van een gezamenlijke visie. In 2021 komen al deze voorzieningen onder één dak in een nieuw gebouw: het Integraal Educatief Kind Centrum in Lichtenvoorde (IEKC).

Dit praktijkvoorbeeld laat zien hoe vier scholen (sbo en so) in Hoogeveen intensief met elkaar samenwerken, nu nog vanuit twee gebouwen. Het onderwijs sluit aan bij de ondersteuningsbehoefte van het kind en is erop gericht dat iedere leerling uitstroomt naar een passende vervolgplek. De vier scholen vallen onder hetzelfde bestuur…