
Belangrijk: Vanwege de huidige situatie rond corona vindt deze conferentie online plaats. De opening en de rondes met de verschillende parallelle sessies blijven onderdeel van de conferentie. Alleen de aanschuifsessies komen te vervallen. In de nieuwe opzet vindt de conferentie in de ochtend plaats van…

Op 1 januari 2022 veranderen de organisatie en regels rondom inburgering. Dit heeft gevolgen voor sommige leerlingen in het vmbo-bb of -kb, praktijkonderwijs/vso of Internationale Schakelklassen (ISK), die vanaf 2022 18 jaar worden en inburgeringsplichtig zijn. ISK Er bestaat geen aparte elementcode voor ISK, daarom…

In de serie ‘Na de ISK’ van LOWAN vertellen jongeren over hun loopbaan na de ISK: welk pad hebben zij bewandeld en welke uitdagingen kwamen ze daarbij tegen? De video’s kunnen worden ingezet voor loopbaanoriëntatie (LOB) op de ISK en geven gezamenlijk een realistisch beeld…

Het onderwijs kan de betrokkenheid van leerlingen bij de samenleving stimuleren door ervoor te zorgen dat alle leerlingen, ongeacht hun kenmerken, kunnen meedoen en zich geaccepteerd voelen. Dit vraagt een inclusieve cultuur in lerarenteams. Gert-Jan Veerman, lector Samen Divers, Christelijke Hogeschool Ede en Anje Ros,…

VO-scholen zijn verplicht om tussen 1 oktober en 1 februari gegevens aan te leveren van leerlingen waarvan zij verwachten dat zij een overstap naar MBO-opleidingen gaan maken. Schooluitval voorkomen De Voorziening Vroegtijdig Aanmelden (VVA) maakt het mogelijk om veilig digitaal gegevens van potentiële mbo-leerlingen uit…

Omdat de tijd en ontwikkelingen niet stilstaan werd het tijd om onze website in een nieuw jasje te steken. Met trots kunnen wij melden dat onze geheel nieuwe website vanaf maandag 8 november online staat. Niet alleen het uiterlijk van de website, maar ook de…

Een preventieve aanpak van verzuim op school start bij aandacht en waardering voor aanwezigheid. Op www.aanwezigopschool.nl vind je zes bouwstenen om samen met alle betrokken partijen, de beste voorwaarden op school te creëren. Zodat leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs aanwezig kunnen en willen…

Na een geslaagde 24 uurs-bijeenkomst in Lunteren, organiseren Netwerk LPO en de Sectorraad swv vo, in samenwerking met het Steunpunt Passend Onderwijs, in 2022 een nieuw intervisietraject voor collega leidinggevenden van de samenwerkingsverbanden po en vo. Vanaf eind januari 2022 starten twee groepen met elk…

Het ministerie van VWS, zorgaanbieders, cliënten(vertegenwoordigers), professionals en de VNG stellen samen de Hervormingsagenda Jeugd op. Dit doen zij om de hulpverlening te verbeteren en het jeugdstelsel beter beheersbaar te maken. De 5 partijen werken de Hervormingsagenda uit aan de hand van thema's.Alle werkgroepen zijn…

“Ik zit eindelijk op mijn plek en kan weer toekomstplannen maken.” Zo vat een jongere het belang van het onderwijszorgarrangement samen, waar deze na moeilijke ervaringen in het reguliere onderwijs werkt aan het weer terug kunnen naar school. Als kinderen en jongeren dreigen uit te…

Het onderzoeksproject Mentaal Kapitaal is uitgevoerd binnen de Regionale Kenniswerkplaats Jeugd en Gezin Centraal. In deze rapportage worden de bevindingen gepresenteerd van het eerste onderzoek. Doel van dit onderzoek is om inzicht te krijgen in de individuele, omgevings- en systeemfactoren die een rol spelen bij ongezonde schoolstress,…

Vanaf vandaag kunnen professionals die met jeugd werken hun kennis en zelfvertrouwen op het gebied van Privacywetgeving en Beroepsgeheim in het Jeugddomein vergroten met de gratis e-learning ‘Gegevens uitwisselen in het Jeugddomein’ bij GGZ Ecademy. Waarom een e-learning? In de uitvoeringspraktijk kunnen zich situaties voordoen…