
Elske Brouwer, Renske Tijhof, Nienke Schepers en Ingrid Paalman hebben in opdracht van het Steunpunt Passend Onderwijs een praktijkartikel geschreven vanuit lectoraat Goede Onderwijspraktijken Viaa. Wil je ook in gesprek met leerlingen over inclusief onderwijs? Bekijk hier de docentenhandleidingen en powerpoints: Hulp gevraagd, experts gezocht!

Inclusief lesgeven: eerst overtuigd zijn of zelfvertrouwen hebben? In deze samenvatting gebruiken we het woord ‘leerkrachten’. Hiermee bedoelen we alle onderwijsprofessionals die voor de klas staan. Wanneer we het hebben over implementatie van inclusief onderwijs, is er één vraag waar we vaak niet omheen kunnen: Moeten leerkrachten eerst overtuigd…

Het herkennen van sociale isolatie in de klas (Sule Alan et al., 2022) In deze samenvatting gebruiken we het woord ‘leerkrachten’. Hiermee bedoelen we alle onderwijsprofessionals die voor de klas staan. Deze studie testte een methode om de verbondenheid van leerlingen in de klas te verbeteren. Deze methode…

Op naar geïntegreerde onderwijsvoorzieningen: samenwerking tussen het regulier en speciaal onderwijs Traditioneel worden verschillende onderwijstypen gefinancierd uit verschillende potjes, waardoor ze zelden vermengd worden. In 2018 opende de overheid echter de deuren voor initiatieven met geïntegreerd onderwijs met de introductie van de beleidsmaatregel ‘Experimenten inclusieve leeromgeving’. Dit beleidsonderzoek had als…

Zo’n 35.000 leerlingen zijn door hun chronische ziekte niet in staat om gedurende langere periode(s) in een schooljaar fysiek les te volgen. Daardoor hebben deze leerlingen grote kans om sociaal geïsoleerd te raken en leerachterstanden op te lopen. Hybride onderwijs, waarbij deze leerlingen d.m.v. een computersysteem via een livestream aan…

Om landen die bezig zijn met de overgang naar inclusieve onderwijssystemen van elkaar te laten leren, heeft de European Association of Service providers for Persons with Disabilities (EASPD) vergelijkend onderzoek laten doen. Hieruit komt naar voren dat Nederland behoort tot de landen met de meest gesegregeerde onderwijsstelsels in Europa. Door…

Ieder kind heeft recht op onderwijs. Toch volgen veel kinderen met complexe ondersteuningsbehoeften geen formeel onderwijs. Dat geldt ook voor leerlingen die deelnemen aan een Samen naar School-klas. Een handreiking en een ondersteuningsprogramma moeten Samen naar School-initiatieven helpen om de onderwijspositie en inclusie van deze groep te versterken. Lees het…

In de periode september tot en met december 2022 hebben, in opdracht van het Steunpunt Passend Onderwijs, OOG, BMC en Stichting het Gehandicapte Kind gezamenlijk uitvoering gegeven aan een eerste ondersteuningstraject Samen naar School. In het traject hebben zij, ieder vanuit hun eigen expertisegebied, initiatiefnemers ondersteund bij vragen samenhangend met…

Al vier jaar brengen Abdullah Karatas en zijn vrouw hun zevenjarige zoontje Mirza naar een instelling voor speciaal onderwijs. Mirza heeft namelijk autisme en een verstandelijke beperking. Het liefst zou het gezin zien dat hij naar een reguliere basisschool in de buurt kan, maar omdat dat nog vrij ongebruikelijk is,…

Wat kan je doen als het je opvalt dat een leerling bij jou op school bijvoorbeeld een laag zelfbeeld heeft? Wanneer hij niet meekomt in de groep, of moeite heeft met zelfbeheersing? Wanneer hoort het bij een normale sociaal-emotionele ontwikkeling en wanneer is dit problematisch? Hoe kan je als leerkracht,…

Onderwijs is bedoeld om jezelf zo goed mogelijk te kunnen ontwikkelen. Het gaat om jouw toekomst, en daar moet jij dus zelf over mee kunnen praten en beslissen. Daarom is het goed dat je weet hoe onderwijs in Nederland geregeld is. Als je extra hulp nodig hebt om onderwijs te…

In deze pdf van de Kenniswerkplaats Diversiteit worden verschillende werkvormen en tools gepresenteerd voor het bieden van onderwijs voor democratisch burgerschap, wereldburgerschap, intercultureel onderwijs, de ontwikkeling van meerdere perspectieven en leren omgaan met controversiële kwesties. Deze werkvormen en tools kunnen gebruikt worden door docenten en leerlingen in het voortgezet onderwijs,…