In 2025 publiceert het Steunpunt Passend Onderwijs (SPO) een handreiking over doelmatigheid. Onder doelmatigheid verstaan we een doelbewuste, weloverwogen inzet van menskracht en financiële middelen, zodat de kans op het behalen van de beoogde doelen en resultaten zo groot mogelijk is. Voor deze handreiking zoeken…
In 2025 treedt de Wet ‘Versterking positie ouders en leerlingen in passend onderwijs’ in werking. Met deze wet moeten scholen het volledige ondersteuningsaanbod opnemen in de schoolgids en moeten zij leerlingen hoorrecht geven over hun ontwikkelperspectief (OPP) en over het ondersteuningsaanbod. Ook zijn alle samenwerkingsverbanden…
In 2025 organiseert het Steunpunt Passend Onderwijs praktijknetwerken voor onderwijsprofessionals die een samenwerking (willen) realiseren of doorontwikkelen tussen het regulier & gespecialiseerd onderwijs. Heeft jouw school deelgenomen aan de voorgaande experimenteerregeling, ga je deelnemen aan de nieuwe beleidsregel óf maken jullie geen gebruik van een…
Op 28 november jl. is het wetsvoorstel ‘Terugdringen schoolverzuim’ naar de Tweede Kamer gestuurd. Dit wetsvoorstel is op 12 december in de Kamer besproken. Ondanks alle inspanningen om de extra ondersteuning in het onderwijs te optimaliseren, is sinds de invoering van passend onderwijs het aantal…
In de gemeente Groningen zijn verschillende initiatieven om de toegankelijkheid van kinderopvang te vergroten en de samenwerking tussen de kinderopvang en het (gespecialiseerd) onderwijs te verbeteren. Wat betekenen deze initiatieven voor de professionaliteit van de medewerkers in kinderopvang en onderwijs? Hoe ziet de samenwerking eruit…
Bijna vijf jaar geleden zijn op initiatief van de samenwerkingsverbanden PO en VO netwerkbijeenkomsten gestart met als doel kennisdeling op vraagstukken en landelijke beleidsontwikkelingen in het onderwijs- en jeugdbeleid. Al snel werd de VNG gevraagd te participeren in de voorbereidingsgroep. Met de aansluiting daarna van…
Ouders & Onderwijs en de Algemene Onderwijsbond (AOb) hebben hun advies voor een landelijke norm voor basisondersteuning aangeboden aan staatssecretaris Mariëlle Paul (Funderend Onderwijs en Emancipatie). In de landelijke basisnorm staat welke lichte ondersteuning scholen in het primair en voortgezet onderwijs leerlingen minimaal moeten bieden. …
Consortia die onderzoek willen doen naar inclusief onderwijs kunnen een subsidieaanvraag indienen. Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) heeft de subsidieronde Onderwijsondersteuning 2e ronde geopend. De tweede onderzoeksronde van het programma Onderwijsondersteuning richt zich op praktijkgericht onderzoek rond thema’s als samenwerking (bijvoorbeeld tussen organisaties in het…
Scholen kunnen tot en met 1 mei 2025 een aanvraag indienen om deel te nemen aan tranche 2 van het experiment inclusieve leeromgeving. Met deze beleidsregel kunnen reguliere scholen voor po en vo en scholen voor gespecialiseerd onderwijs een start maken met inclusief onderwijs. Met…
Vanaf januari publiceren we regelmatig een samenvatting van een onderzoek over inclusief onderwijs. Jana Vyrastekova De artikelen over inclusief onderwijs in de wetenschap worden samengesteld door Jana Vyrastekova, universitair hoofddocent Gedrag, Economie en Beleid aan de Radboud Universiteit. Jana is experimenteel gedragseconoom en bestudeert…
Het OPP-project biedt een serie masterclasses aan rond het ontwikkelingsperspectief (OPP), dat scholen moeten opstellen voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. In deze masterclasses komen uiteenlopende onderwerpen aan bod die achtergrondinformatie of concrete handvatten geven voor het functioneel maken van OPP’s. Data en…
Het ministerie van OCW organiseert op 28 en 29 januari 2025 een uniek, inclusief jongerenevent in het Spant! in Bussum. Tijdens dit event staat goed onderwijs voor álle kinderen en jongeren centraal, ongeacht achtergrond, talent en/of ondersteuningsbehoefte. Leerlingen uit alle delen van het funderend onderwijs…