Het Steunpunt Passend Onderwijs organiseert samen met het NJi in 2022 weer een aantal bijeenkomsten met als centraal thema de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp. Via deze weg doen we een uitvraag naar de ontwikkel- en leervragen die er leven rond het thema samenwerking onderwijs…
De verantwoordelijkheid voor passend onderwijs is onderdeel van de beoordeling van besturen in het funderend onderwijs. In het kader van de Verbeteraanpak Passend Onderwijs besteedt de Inspectie van het Onderwijs in het toezicht meer aandacht aan passend onderwijs. Dat doen zij zowel bij het toezicht…
De landelijke conferentie van het SPO en NCOJ 28 van januari jl. was de startbijeenkomst van het leernetwerk voor samenwerkingsverbanden primair onderwijs en voortgezet onderwijs. Tijdens de conferentie is afgesproken om twee keer per jaar bijeen te komen om ervaringen uit te wisselen en vraagstukken…
Er zijn steeds meer initiatieven waarbij regulier en speciaal onderwijs samenwerken. Uit onderzoek blijkt dat professionals die hierbij zijn betrokken behoefte hebben aan uitwisseling en leren van elkaar. Om aan deze behoefte tegemoet te komen faciliteert het SPO het Channel Samenwerking Regulier & Speciaal. Dé…
De ouder- en jeugdsteunpunten gaan informeren, steunen en signaleren. Tegen het einde van het schooljaar 2021-2022 hebben alle samenwerkingsverbanden een functionerend steunpunt en concrete plannen hoe zij binnen hun samenwerkingsverband gaan steunen en signaleren. De leidraad ‘Samen bouwen aan ouder- en jeugdsteunpunten’ helpt samenwerkingsverbanden passend…
MantelzorgNL, de landelijke vereniging van en voor mantelzorgers, heeft signaalkaarten voor in de klas gemaakt over jonge mantelzorgers. Jonge mantelzorgers groeien op met een familielid dat ziek is of een beperking heeft. Het kan gaan om een ouder, broer, zus, opa of oma. Iemand in…
Niet alle leerlingen krijgen vanuit hun eigen omgeving goede ondersteuning bij het leren en hun onderwijsloopbaan. Voor sommige leerlingen kan daarmee de overstap naar – een passende plek in – het vo lastiger zijn. Via een doorstroomprogramma po-vo kunnen scholen deze leerlingen ondersteunen bij de…
Het Steunpunt Passend Onderwijs heeft vragen ontvangen na aanleiding van de ‘Handreiking Informatie en adviezen invoering landelijke tlv’s sbo’. Dit document bevat een overzicht van veel gestelde vragen en antwoorden bij de ‘Handreiking Informatie en adviezen invoering landelijke tlv’s sbo’. Download Veel gestelde vragen en…
‘Gelijkwaardig samen werken’ is 1 van de 6 bouwstenen om de focus op aanwezigheid van leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs te versterken. Werken aan aanwezigheid begint met het maken en uitvoeren van het beleid samen met leerlingen, ouders en samenwerkingspartners zoals leerplicht, jeugdgezondheidszorg,…
Scholen doen hun uiterste best om de fijnste plek voor ieder kind te zijn. Toch blijft de vraag of leerlingen zich welkom en gerespecteerd voelen op school. Worden kinderen met ‘speciale behoeften’ ook gezien als volwaardig onderdeel van de klas? Help mee de cirkel te…
Samenwerkingsverbanden hebben voortdurend te maken met ‘lijntjes’. Lijntjes die bepalen welke kinderen wél- en welke kinderen niet worden bediend. Richten we ons op begaafde kinderen? Of juist op de kinderen met veel minder cognitieve bagage? Missen we kinderen die zich buiten de lijntjes bevinden? Dan…
Vanaf 1 januari 2022 zijn de kijkglazen voor het primair onderwijs door de vereenvoudigingbekostiging in het po veranderd. Ook de overgang van BRON naar ROD (Register Onderwijsdeelnemers) zorgt voor een wijziging. De kijkglazen worden namelijk later gepubliceerd. Van BRON naar ROD Door de overgang van…