Hoe kunnen scholen bijdragen aan de fysieke en psychische gezondheid van hun leerlingen of studenten? In ‘Gezonde School, de podcast’ gaat journalist en podcastmaker Maarten Dallinga tien afleveringen lang op onderzoek. Hij bezoekt scholen en spreekt met experts. In deze vierde aflevering draait het om…
Er zijn steeds meer initiatieven waarbij regulier en speciaal onderwijs samenwerken. Uit onderzoek blijkt dat professionals die hierbij zijn betrokken behoefte hebben aan uitwisseling en leren van elkaar. Om aan deze behoefte tegemoet te komen faciliteert het SPO het Channel Samenwerking Regulier & Speciaal. Dé…
Privacy en het delen van gegevens zijn onderwerpen waarmee professionals in het sociaal domein en het zorg- en veiligheidsdomein dagelijks te maken hebben. De HUB privacy en gegevensdeling in het sociaal domein en het zorg- en veiligheidsdomein is gelanceerd en te bereiken via www.samenvoorzorgenveiligheid.nl. Deze…
Half december presenteerden de vier politieke partijen hun Coalitieakkoord 2021 – 2025: Omzien naar elkaar, vooruitkijken naar de toekomst. In het coalitieakkoord staan ook een aantal concrete uitspraken over passend onderwijs en de koers voor de komende jaren. Hieronder zetten wij de belangrijkste punten kort…
De Kennisrotonde van het NRO is sinds een paar maanden uitgebreid met het thema Jeugd. Dat betekent dat alle professionals uit het brede jeugddomein er met hun vragen terechtkunnen. Marianne Hooijsma gaat met de vragen aan de slag. Ze is onderzoeker bij het Nederlands Jeugdinstituut…
In opdracht van het ministerie van VWS hebben de PO-Raad, de Sectorraad GO, KansPlus, NIP en de NVO afgelopen periode een handreiking opgesteld ‘Wet zorg en dwang in het onderwijs’. De handreiking beschrijft de meest belangrijke kenmerken van de Wzd en biedt een kader voor…
Op basis van een aantal internationale verdragen dringen de Kinderombudsman, het College voor de Rechten van de Mens en Defence for Children al jaren aan op inclusief onderwijs. In de verbeteragenda passend onderwijs staat dit nu ook als nieuwe opdracht: de komende jaren moet ingezet…
Een recente ontwikkeling is het ontschotten van het (speciaal) onderwijs. Oftewel: het komen tot gespecialiseerd onderwijs waarin leerlingen met een diversiteit aan extra ondersteuningsbehoefte onderwijs volgen in dezelfde klas. De reeds geïmplementeerde beleidsregel biedt scholen die hieraan werken de ruimte om hiermee te experimenteren in…
Hier vind je de voortgangsrapportage verbeteraanpak po/vo 2021. De rapportage geeft de voorgang weer op de 25 maatregelen. Daarnaast staat beschreven wat scholen, schoolbesturen en/of samenwerkingsverbanden al kunnen doen om de verbetermaatregelen in de praktijk te brengen. Onderwijs moet toegankelijk zijn voor alle leerlingen, zodat…
Belangrijk: Vanwege de huidige situatie rond corona vindt deze conferentie online plaats. De opening en de rondes met de verschillende parallelle sessies blijven onderdeel van de conferentie. Alleen de aanschuifsessies komen te vervallen. In de nieuwe opzet vindt de conferentie in de ochtend plaats van…
Op 1 januari 2022 veranderen de organisatie en regels rondom inburgering. Dit heeft gevolgen voor sommige leerlingen in het vmbo-bb of -kb, praktijkonderwijs/vso of Internationale Schakelklassen (ISK), die vanaf 2022 18 jaar worden en inburgeringsplichtig zijn. ISK Er bestaat geen aparte elementcode voor ISK, daarom…
In de serie ‘Na de ISK’ van LOWAN vertellen jongeren over hun loopbaan na de ISK: welk pad hebben zij bewandeld en welke uitdagingen kwamen ze daarbij tegen? De video’s kunnen worden ingezet voor loopbaanoriëntatie (LOB) op de ISK en geven gezamenlijk een realistisch beeld…