
In dit verslag (2020) geeft Oberon een overzicht van belangrijke onderzoeksuitkomsten over het voorkomen en tegengaan van thuiszitten.

Schoolverzuim: wat verstaan we daaronder en hoe ontstaat het? De nieuwe publicatie 'Schoolverzuim aanpakken' (NJi) geeft een overzicht van recent wetenschappelijk onderzoek. Dit biedt inzicht in de oorzaken van schoolverzuim, en in de afspraken die er in Nederland zijn rond schoolverzuim. Deze kennis kan beleidmakers en professionals helpen om een…

Als pedagoog/psycholoog kan je op verschillende manieren de regie pakken in het voorkomen van thuiszittende leerlingen. De handreiking helpt daarbij.

De partners van het Thuiszitterspact hebben Regioplan gevraagd om meer zicht te bieden op het verhaal achter de cijfers van Thuiszitters. Doel? Gemeenten en samenwerkingsverbanden beter ondersteunen bij het terugdringen van het aantal thuiszitters.

De sprintkaart is een hulpmiddel voor ouders van thuiszitters om snel een multidisciplinair overleg over hun kind te organiseren. De kaart helpt ouders om het heft in eigen hand te nemen en om tot duidelijke afspraken te komen met (en tussen) de betrokken instanties.

In dit rapport ‘'Leren van thuiszittersinitiatieven: Ontwikkelrecht als brug tussen zorg en onderwijs’ (Movisie, 2019) worden verschillende thuiszittersinitiatieven beschreven op basis van gesprekken en bijeenkomsten met betrokkenen. Thuiszittersinitiatieven zijn plekken waar kinderen/jongeren die niet meer naar school gaan onderdak vinden, soms voor enkele uren en soms voor meerdere dagen per…

Het onderzoek ‘Niet thuisgeven’ over schooluitval is uitgevoerd vanuit het perspectief van de leerling die thuiszitter is (geweest). De relatie met breder spelende thuisproblematiek is opvallend. Denk hierbij aan ernstige problemen op meerdere domeinen. Kohnstamm Instituut en Altra Onderwijs & Jeugdhulp hebben het praktijkonderzoek opgezet met subsidiegelden vanuit het Nationaal…