
Minister Wiersma (Primair en Voortgezet Onderwijs) informeert de Tweede Kamer over de verzuimcijfers van schooljaar 2020/2021. Hij doet dit mede namens de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Daarbij gaat hij in op de nieuwe en aangescherpte aanpak. Bekijk hier de kamerbrief over verzuimcijfers…

Als een leerling kwetsbaar is en/of het welbevinden staat onder druk, dan zie je dat vaak terug in psychosociale problemen, slechtere prestaties en verzuim op school. Bij de bouwsteen ‘samen signaleren’ op aanwezigopschool.nl gaat het erom dat dit opgemerkt en met leerling en ouders besproken…

Hij start het gesprek met een aanklacht tegen de huidige visie op inclusief onderwijs. Bert Wienen, psycholoog, onderwijswetenschapper en associate lector jeugd bij Windesheim, vindt dat we in het denken over inclusief niet langer het kind als uitgangspunt moeten nemen. We zijn continu bezig ons…

In de gehele schoolloopbaan van een leerling vinden verschillende overgangen plaats van de ene naar de andere onderwijsplek. Tijdens deze conferentie komen alle overgangen van kinderopvang tot en met het mbo aan bod. Wat kunnen we doen en wat is er nodig om de overgangen…

Het Steunpunt Passend Onderwijs organiseert samen met het NJi in 2022 weer een aantal bijeenkomsten met als centraal thema de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp. Via deze weg doen we een uitvraag naar de ontwikkel- en leervragen die er leven rond het thema samenwerking onderwijs…

De verantwoordelijkheid voor passend onderwijs is onderdeel van de beoordeling van besturen in het funderend onderwijs. In het kader van de Verbeteraanpak Passend Onderwijs besteedt de Inspectie van het Onderwijs in het toezicht meer aandacht aan passend onderwijs. Dat doen zij zowel bij het toezicht…

De landelijke conferentie van het SPO en NCOJ 28 van januari jl. was de startbijeenkomst van het leernetwerk voor samenwerkingsverbanden primair onderwijs en voortgezet onderwijs. Tijdens de conferentie is afgesproken om twee keer per jaar bijeen te komen om ervaringen uit te wisselen en vraagstukken…

Er zijn steeds meer initiatieven waarbij regulier en speciaal onderwijs samenwerken. Uit onderzoek blijkt dat professionals die hierbij zijn betrokken behoefte hebben aan uitwisseling en leren van elkaar. Om aan deze behoefte tegemoet te komen faciliteert het SPO het Channel Samenwerking Regulier & Speciaal. Dé…

De ouder- en jeugdsteunpunten gaan informeren, steunen en signaleren. Tegen het einde van het schooljaar 2021-2022 hebben alle samenwerkingsverbanden een functionerend steunpunt en concrete plannen hoe zij binnen hun samenwerkingsverband gaan steunen en signaleren. De leidraad ‘Samen bouwen aan ouder- en jeugdsteunpunten’ helpt samenwerkingsverbanden passend…

MantelzorgNL, de landelijke vereniging van en voor mantelzorgers, heeft signaalkaarten voor in de klas gemaakt over jonge mantelzorgers. Jonge mantelzorgers groeien op met een familielid dat ziek is of een beperking heeft. Het kan gaan om een ouder, broer, zus, opa of oma. Iemand in…

Niet alle leerlingen krijgen vanuit hun eigen omgeving goede ondersteuning bij het leren en hun onderwijsloopbaan. Voor sommige leerlingen kan daarmee de overstap naar – een passende plek in – het vo lastiger zijn. Via een doorstroomprogramma po-vo kunnen scholen deze leerlingen ondersteunen bij de…

Het Steunpunt Passend Onderwijs heeft vragen ontvangen na aanleiding van de ‘Handreiking Informatie en adviezen invoering landelijke tlv’s sbo’. Dit document bevat een overzicht van veel gestelde vragen en antwoorden bij de ‘Handreiking Informatie en adviezen invoering landelijke tlv’s sbo’. Download Veel gestelde vragen en…