Banner

Op 30 maart jl. vond in de Tweede kamer het debat Passend Onderwijs plaats. De Commissie OCW heeft uitgebreid met minister Wiersma gesproken over de voortgangsrapportage passend onderwijs en de Kamerbrief over verzuimcijfers 2020-2021.

De minister heeft haast. Zo wil hij de verbeteraanpak aanscherpen en versnellen onder andere door de benodigde (12) wetsvoorstellen te bundelen in twee à drie bundels. Hierin is hij erg zeer ambitieus, aangezien hij 11 toezeggingen heeft gedaan die dit jaar nog gerealiseerd worden, waarvan een groot deel nog voor de zomer. Het streven van de minister is onderwijs waarbij je gezien en gehoord wordt als leerling, niet overprikkeld wordt of je verveelt als hoogbegaafde leerling.

Aanpak verzuim
Ondanks ieders inbreng zijn de thuiszitterscijfers zorgelijk. Volgens de minister is er een trendbreuk nodig om deze cijfers te laten dalen. Hij benadrukt de focus op aanwezigheid en geeft aan te willen zoeken naar de mogelijkheden van hybride onderwijs en de digitale school. De hoofdlijnennotitie initiatiefwet Leerrecht, die de heer Van Meenen van D66 uitdeelde tijdens het debat, gaat daar ook bij helpen. Voor de zomer heeft de minister een contourenschets van een plan van aanpak verzuim toegezegd.

Verbeteringen in de school
Passend onderwijs kan pas gerealiseerd worden als het onderwijs goed is. Daarin speelt het masterplan basisvaardigheden een rol en een investering in goede leraren en schoolleiders. Ook wil de minister voortgang maken met de verbetering van de zorgplicht en is hij van mening dat een landelijke norm voor basisondersteuning daarbij gaat helpen. Hij benadrukt dat een meningsverschil over een passend aanbod voor een leerling niet mag leiden tot een melding bij Veilig Thuis. Er moet duidelijke informatie zijn voor de ouders en de scholen en er moet een link worden gemaakt met de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling.

Passend Onderwijs en inclusiever onderwijs
Mevrouw Westerveld van Groen Links constateert dat de samenwerkingsverbanden steeds meer taken en verantwoordelijkheden krijgen en pleit ervoor om daar nog eens goed naar te kijken. In dat kader verwijst de minister naar het programma van eisen bij de verbeteraanpak passend onderwijs voor schoolbesturen, samenwerkingsverbanden en leraren. Hij zegt toe om voor de zomer met een beschouwing te komen.

Minister Wiersma wil een heldere, gedragen, visie op inclusiever onderwijs en komen tot een routeboek of stappenplan dat houvast biedt. Naar aanleiding van de oproep van Bert Wienen ‘Stel niet constant het individuele kind centraal’, waarin hij meer aandacht vraagt voor de klas/context dan voor de individuele leerling, ontstond een interessant gesprek tussen de kamerleden over enerzijds een ambitieuze routekaart naar inclusiever onderwijs met minder vrijblijvendheid, anderzijds de behoefte aan een pragmatische en realistische oplossing. Enerzijds ligt de nadruk op normalisering en het niet te snel opplakken van een etiket, anderzijds wel de goede ondersteuning voor leerlingen die dat nodig hebben. Opvallend in het debat is, dat extra ondersteuning vanuit de jeugdzorg genoemd wordt om inclusiever onderwijs te realiseren, terwijl de expertise van en de nauwere samenwerking met het (voortgezet) speciaal onderwijs daar ook een belangrijke bijdrage aan kan leveren.

Overige toezeggingen
Naast de hierboven genoemde toezeggingen, heeft de minister nog een aantal zaken toegezegd die we graag onder de aandacht brengen:

  • Kort na het debat komt de minister met een overzicht van de 12 wetsvoorstellen en een voorstel tot bundeling van de wetsvoorstellen.
  • Een plan van aanpak voor hoogbegaafde leerlingen
  • Een beleidsreactie op het onderzoek naar rechtstreekse bekostiging van het Praktijkonderwijs (het onderzoek is in april gereed)
  • Met minister Dijkgraaf wordt gesproken over passend onderwijs in het vervolgonderwijs en een doorlopende lijn daarin.