De VO-raad ontwikkelde een brochure met hierin maatwerkmogelijkheden voor nieuwkomers in het vo.
Leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte
Uit het onderzoek naar de schoolloopbaan van leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte, komt eenzelfde beeld naar voren als in het bovenstaande onderzoek. Ook deze leerlingen ervaren extra hobbels ten opzichte van andere leerlingen. Ze krijgen bijvoorbeeld relatief vaker een toetsadvies dat hoger is dan het schooladvies, maar dit schooladvies wordt niet vaker herzien. In het vo blijven zij ook relatief vaker zitten en stromen ze minder vaak door naar het vervolgonderwijs.
Bij deze groep speelt de vraag of deze verschillen te verwachten zijn vanwege de extra ondersteuningsbehoeften van leerlingen, of dat de kwaliteit van de extra ondersteuning mogelijk verbetering behoeft. De Inspectie gaat de komende jaren onderzoek doen naar de kwaliteit van de extra ondersteuning in het po, vo en (v)so.
Binnen het Steunpunt Passend Onderwijs is er specifiek aandacht voor het (extra) ondersteunen van deze groep leerlingen rond de overgangsmomenten. In het bijzonder willen we hierbij verwijzen naar de handreiking ‘Overgang vo-mbo’ en handreiking ‘Overgang vo-ho’ en de website vanponaarvo.nl met veelgestelde vragen en antwoorden over de overgang po-vo voor deze leerlingen (zie vraag 14).