Banner

Basisschool de Imenhof in Losser: kinderen met en zonder beperking samen naar school.

Tijdens het werkbezoek waren vertegenwoordigers aanwezig vanuit het onderwijs, zorg en ouderperspectief. Diverse professionals uit het regulier en speciaal onderwijs, zorginstellingen en integrale kindcentra, waaronder intern begeleiders, zorgcoördinatoren, orthopedagogen en pedagogisch medewerkers hadden zich aangemeld.

De deelnemers hebben meer informatie ontvangen over de meerwaarde van deze vorm van inclusief onderwijs in de praktijk. Ze kregen concrete tips en tricks om zelf aan de slag te gaan met het opzetten van een Samen naar School-klas.

 

Ontwikkeling van de Samen naar School-klas

De klas is vier jaar geleden gestart met twee leerlingen en gegroeid naar negen leerlingen. De oudste leerlingen zitten nu in groep 5 en 6. De visie van de school: alle kinderen zijn leerbaar en hebben recht op onderwijs. Deze intrinsieke motivatie is essentieel om inclusief onderwijs te omarmen.

 

Visie en aanpak

  • De Imenhof heeft bewust gekeken naar andere scholen: wat willen we wel en wat niet?
  • Verbinding met de reguliere school is cruciaal; kinderen zijn ingeschreven op de school en nemen deel aan de schoolactiviteiten. De sociale inclusie is belangrijk.
  • Inclusie betekent: niet apart, maar thuisnabij vanuit de visie dat elk kind ongeacht hun ondersteuningsbehoefte leerbaar is.
  • Ouders spelen een belangrijke rol; er was weerstand vanuit ouders tegen het opzetten van de Samen naar School-klas. Het gesprek aangaan met ouders over waar de zorgen liggen is hier van belang.
  • Leerkrachten de ruimte geven om mee te kijken en te wennen aan deze vorm van onderwijs is ook zeer waardevol.

 

Onderwijs en zorg

Begeleiding wordt mogelijk gemaakt via diverse ‘potjes’. Er zijn twee vaste leerkrachten op de groep en een ambulant begeleider. De leerlingen krijgen ook 1 op 1 begeleiding. Kinderen uit de Samen naar School-klas rouleren en sluiten aan bij de reguliere groepen op basis van niveau en mogelijkheden. Er is ook een aparte taalklas met gemengde niveaus waarin de Samen naar School-klas leerlingen aansluiting zoeken bij de reguliere leerlingen.

Er is een ontwikkelplan voor elk kind en alle leerlingen hebben hun eigen programma. Voorbeeld: een kind uit de Samen naar School-klas sluit aan bij de gymlessen in groep 7-8, maar heeft cognitief niveau van groep 3-4 en sluit hiervoor aan bij de jongere kinderen. Onderwijs op maat.

 

Samenwerking en randvoorwaarden

  • Gemeente is vanaf het begin betrokken, maar kan een grotere rol spelen.
  • Zorg moet geregeld zijn vóór de start van een leerling.
  • Doelgroep bepaling aan het begin van de procedure is cruciaal.
  • Structurele samenwerking met MBO’s is wenselijk, maar praktijkopdrachten sluiten nog niet goed aan.
  • Lerarenopleidingen zouden meer aandacht moeten besteden aan inclusief onderwijs en multidisciplinaire samenwerkingen.
  • AD-PEP opleiding en samenwerkingsverbanden spelen een belangrijke rol in het organiseren van functionele zorg en onderwijsondersteuning.

 

Meerwaarde van Samen naar School

  • Inclusie wordt vanzelfsprekend: kinderen doen mee en horen erbij, ongeacht hun beperking of ondersteuningsbehoefte.
  • Burgerschap wordt actief vormgegeven en bevorderd onder de leerlingen.
  • De mindset van het schoolteam en ouders is bepalend voor succes.

 

Wil je meer weten over Samen naar School-klassen? Kijk op deze pagina: Onderwijs in Samen naar School-klassen.
Je kunt ook kortdurende ondersteuning aanvragen voor Samen naar School-initiatieven.

Ook een keer mee op werkbezoek? Neem dan een kijkje op deze pagina.