Banner

De doelmatige besteding van middelen bestemd voor passend onderwijs krijgt steeds meer aandacht. Daarom heeft het Steunpunt Passend Onderwijs deze handreiking op laten stellen.

Deze handreiking richt zich op de wijze waarop actoren binnen het onderwijsveld, waaronder leraren, medewerkers van het samenwerkingsverband, schoolleiders, bestuurders en andere betrokkenen, kunnen worden geactiveerd om de dialoog over doelmatige besteding aan te gaan. De bestuurlijke inrichting en cultuur spelen hierbij een rol, evenals het stelsel van kwaliteitszorg binnen de organisatie. Door deze dialoog aan te gaan, kunnen interne toezichthouders een verwachtingskader opstellen en de actoren binnen de scholen, schoolbesturen en het samenwerkingsverband en haar samenwerkingspartners gericht aan de slag gaan.

Deze handreiking beschrijft concrete praktijksituaties. Voorbeelden van doelmatig werken worden beschreven en geanalyseerd. Door deze praktijkvoorbeelden te bestuderen, wordt duidelijk hoe middelen effectief worden ingezet en welke uitdagingen zich daarbij voordoen.