Banner

Tijdens de Week van Inclusief Onderwijs zet het Steunpunt Passend Onderwijs leraren in de SPOtlight die op een inclusieve manier werken. Met welke gedachten zijn zij begonnen, hoe ervaren zij het en wat levert het werken op een inclusievere school op? Iedere dag zetten we een andere leraar in de SPOtlight.

Maandag

Vandaag is het de beurt aan Ingrid Tieleman van het Matrix en Drachtster Lyceum. Haar reactie op de vraag ‘Wat heeft de inclusieve manier van werken jou opgeleverd?’: “Het is een verrijking voor mij als docent! De leerlingen van het Matrix Lyceum kijken vaak op een andere manier naar de lesstof, hebben een natuurlijke interesse in mijn vakgebied, stellen veel vragen en zijn vaak veel grootser in hun emoties. Het biedt mij de mogelijkheid om veel vrijer te kijken naar de lesstof, om out of the box te denken. Dit neem ik ook mee in mijn lessen binnen het reguliere onderwijs.” Lees meer

Dinsdag

Laat je vandaag inspireren door: Ramses van Oers, De Korenaar en Leo Sevenich, Het Gele Park. “Wellicht moeilijk te geloven, maar de manier waarop wij samenwerken, zorgt écht voor een lagere werkdruk,” legt Ramses uit. “We hebben een schil van deskundigen die ons op school ondersteunen. Denk aan een logopedist of een ergotherapeut. Daarnaast hebben we een diverse groep aan collega’s, waaronder leerkrachtondersteuners en onderwijsassistenten. Zij kunnen een groep overnemen, zodat een leerkracht even tijd heeft voor iets anders. Daarnaast zijn er veel leerkrachten met een eigen specialisme, zoals ik op gedrag. We delen kennis met elkaar, zodat we leren hoe we makkelijker met bepaalde situaties overweg kunnen.”

“We werken in één groot open gebouw,” aldus Leo. “In het basisonderwijs zijn er zelfs geen aparte lokalen. De ruime aula is dé ontmoetingsplek van de school. Je komt elkaar de hele dag tegen. Wat wennen was toen we net begonnen: ik ging van 40 naar 120 collega’s! Van collega’s die ik goed kende, naar een hele nieuwe groep mensen. Het was even zoeken om elkaar te leren kennen. Nu weet ik: de een is recht door zee, de ander in voor een grap en een grol. Als er wat is, weet iedereen mij te vinden. En ik ga voor iedereen door het vuur.” Lees meer

Woensdag

Vandaag is het de beurt aan Gideon van Luyn van het Spinoza Lyceum. “Ik ervaar veel ondersteuning van de docent vanuit het vso die twee dagen per week mijn leerling begeleidt,” vertelt Gideon. “Hij heeft veel ervaring, biedt een luisterend oor en kan meedenken. Deze andere manier van werken is even schakelen en kost me soms energie. Ik zou het niet aankunnen zonder de ondersteuning van deze docent én de zorgstructuur op school.” Lees meer

Donderdag

Vandaag delen Coen Braakhekke van Kentalis College en Edo van den Bos van Leerpark Arnhem hun ervaringen. “In de reguliere klassen van het Leerpark kan het er drukker aan toe gaan, bijvoorbeeld doordat de groepen groter zijn,” licht Coen toe. “Dat is soms lastig. Alertheid op het welbevinden van de Kentalis-leerlingen en extra begeleiding hierop is belangrijk.”

Edo vertelt: “Mijn reguliere leerlingen hebben vaak niet eens door dat er leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis in de klas zitten. Dit zorgt er ook voor dat de TOS-leerlingen zich niet speciaal voelen, waardoor ze makkelijker meekomen in de groep.” Lees meer

Vrijdag

We sluiten de week af met Rowena Schut van De Kroevendonk. “Ik heb nog een wens, die wat mij betreft snel in vervulling mag gaan: dat ook het voortgezet onderwijs grote stappen zet op het gebied van inclusie”, vervolgt Rowena. “Nu zien we nog maar al te vaak dat de doorstroom lastig is. Dat bijvoorbeeld een kind met een beperking niet kan aansluiten bij een voortgezet onderwijsschool in de regio. En dan hij of zij dan op het speciaal voortgezet onderwijs terechtkomt. Dat is toch niet de bedoeling van inclusief onderwijs.” Lees meer

Werk jij ook aan een inclusievere onderwijsomgeving?

Wij bedanken Ingrid, Ramses, Leo, Gideon, Coen, Edo en Rowena voor hun inspirerende bijdragen deze week. Bij jij een onderwijsprofessional en werk jij aan een inclusievere onderwijsomgeving? Op ons channel vind je een groep voor en door leraren en professionals in de school. Vind elkaar, stel elkaar vragen en deel. Want inclusief onderwijs, dat maken we met elkaar!