Thuiszitters
Documenten & Instrumenten
Filter op onderwerp

Handelingskader kindermishandeling en huiselijk geweld
Met dit Handelingskader kindermishandeling en huiselijk geweld voor het onderwijs beogen AVS, PO-Raad en VO-raad de randvoorwaarden voor de signalering en aanpak van kindermishandeling in het onderwijs te verhelderen. Daarmee geeft het Handelingskader onderwijsorganisaties en hun professionals een implementatie-impuls. De aanpak behoort onderdeel te zijn van het veiligheids- en welzijnsbeleid van de school. | 2020

Zicht op thuiszitten
Het Kohnstamm Instituut analyseerde 80 uitspraken van de Geschillencommissie passend onderwijs over leerlingen die thuiszitten of dreigden thuis te komen zitten. Het doel van dit onderzoek was inzicht geven in de omstandigheden waarbij kinderen thuis komen te zitten en aanbevelingen geven om thuiszitten te voorkomen. | 2021
Present! Een online magazine over preventie en aanpak van schoolverzuim
Het Steunpunt Passend Onderwijs heeft in samenwerking met onder meer het NJi het initiatief genomen voor het uitbrengen van het online magazine Present!. Hierin vindt u een introductie op het RtI-model en wordt aan de hand van vijf mooie voorbeelden zichtbaar gemaakt welke interventies zoal ingezet kunnen worden om thuiszitten te voorkomen.
Leestip: De achterkant van het onderwijs
Wanneer een kind thuisblijft van school, omdat het niet meer lukt om alle dagen in de klas te zijn, dan heeft dat een zware impact. In de eerste plaats op het kind, maar ook ouders, scholen, hulpverleners en gemeentes krijgen te maken met het pad dat de leerling dan af moet leggen. In het boek ‘De achterkant van het onderwijs’ wordt de thuiszittersproblematiek in kaart gebracht en vervolgens van verschillende kanten belicht.

LOTkeuzehulp
De LOTkeuzehulp geeft een overzicht welke ICT-hulpmiddelen succesvol kunnen worden ingezet bij (dreigende) thuiszitters in het onderwijs, welke behoeften leerlingen hebben en wat dan het beste werkt. De LOTkeuzehulp is te gebruiken door zowel professionals, ouders als leerlingen zelf.

M@ZL
M@ZL is een bewezen effectieve interventie om verzuim te voorkomen en leerlingen met (verhoogd) ziekteverzuim vroegtijdig te signaleren en te begeleiden. Met M@ZL wordt het ziekteverzuim teruggedrongen en wordt langdurig thuiszitten en voortijdig schoolverlaten voorkomen. Lees wat M@ZL voor u kan betekenen. | 2021

Present! Een online magazine over preventie en aanpak van schoolverzuim
Het Steunpunt Passend Onderwijs heeft in samenwerking met onder meer het NJi het initiatief genomen voor het uitbrengen van het online magazine Present!. Hierin vindt u een introductie op het RtI-model en wordt aan de hand van vijf mooie voorbeelden zichtbaar gemaakt welke interventies zoal ingezet kunnen worden om thuiszitten te voorkomen. | 2021

Aanwezigheidsbeleid op orde
In de handreiking aanwezigheidsregistratie staat het bevorderen van aanwezigheid en de daarbij behorende registratie centraal. De checklist kan gebruikt worden als hulpmiddel om aanwezigheidsbeleid te maken of te toetsen.

Model Privacy Convenant Samenwerking Onderwijs-Gemeenten-Jeugdhulp
Met dit privacy Convenant worden afspraken vastgelegd tussen gemeenten, jeugdhulp en samenwerkingsverbanden over het verwerken van persoonsgegevens van leerlingen (en eventueel hun ouders) in de samenwerking tussen deze partijen. | maart 2021
Publicatie thuiszitters: ‘Buiten de lijntjes’
In ‘Buiten de Lijntjes’ komen (50) ervaringsdeskundige kinderen en jongeren aan het woord over het thuiszittersvraagstuk. Deze publicatie is een initiatief van Number 5 Foundation en heeft als doel kinderen en jongeren een stem te geven in het thuiszittersvraagstuk.
Overzicht van initiatieven voor thuiszitters
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft een overzicht gepubliceerd van initiatieven van thuiszitters. Hier kunnen kinderen en jongeren […]

Weer aanwezig op school
Op weeraanwezigopschool.nl vindt u betrouwbare informatie en antwoord op vragen die kunnen helpen om ook de leerlingen die niet uit zichzelf komen, weer terug op school te krijgen. Hiermee dragen we bij om schooluitval van jongeren nu en in de toekomst te voorkomen. Deze informatie wordt dagelijks aangepast op basis van de actuele stand van zaken en is specifiek bedoeld voor schoolleiders, leraren, intern begeleiders en zorgcoördinatoren.

Rapport 'Schoolverzuim aanpakken: een wetenschappelijke onderbouwing.' (NJi)
Schoolverzuim: wat verstaan we daaronder en hoe ontstaat het? De nieuwe publicatie ‘Schoolverzuim aanpakken’ (NJi) geeft een overzicht van recent […]

Schoolverzuim: wat is dat?
Schoolverzuim: wat verstaan we daaronder en hoe ontstaat het? De nieuwe publicatie ‘Schoolverzuim aanpakken’ (NJi) geeft een overzicht van recent […]

Routekaart passend onderwijs zonder thuiszitters (Ingrado)
Deze routekaart biedt gemeenten en samenwerkingsverbanden een gespreks- en analysekader gericht op de thuiszittersproblematiek. Dit model is een hulpmiddel bij […]

Handreiking 'Reik thuiszitters de hand' (2014)
Handreiking ‘Reik thuiszitters de hand’.

Rapport 'Samen voor een ononderbroken schoolloopbaan' (2015)
Het advies in het rapport ‘Samen voor een ononderbroken schoolloopbaan’ richt zich op de vraag hoe de inhoudelijke samenwerking tussen […]

Presentatie: Thuiszittende jongeren: De kant van de Gemeente (2015)
Thuiszittende-jongeren-kant-van-de-gemeente

Thuiszitterspact (2016)
De VO-raad, PO-Raad, Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en de ministeries van OCW, VenJ en VWS hebben tijdens de eerste […]

Handreiking 'Ouderbetrokkenheid passend onderwijs vo' (2018)
Deze handreiking zet kort en bondig op een rij wat samenwerkingsverbanden en scholen kunnen doen om de betrokkenheid van ouders […]

Handreiking 'Tips bij het voorkomen van thuiszittende leerlingen' (voor pedagogen en psychologen) 2018
Als pedagoog/psycholoog kunt u op verschillende manieren de regie pakken in het voorkomen van thuiszittende leerlingen. Deze handreiking gaat u […]

Rapport 'Met andere ogen: advies voor versnelling en bestendiging van samenwerking onderwijs-zorg-jeugd' (2018)
In dit rapport het advies over hoe de samenwerking tussen de domeinen (passend) onderwijs, jeugd en zorg verbeterd kan worden. […]

Sprintkaart maatwerk voor thuiszitters (2018)
De Sprintkaart is een handig hulpmiddel voor het organiseren van een alternatief voor het multidisciplinair overleg rond een thuiszitter, om […]

Rapport 'De kracht om door te zetten Hoe kunnen we de impasse rondom thuiszitten doorbreken?' (2019)
De resultaten van de gevoerde gesprekken en het bestuderen van diverse bronnen, leiden tot een visie op de kracht om […]

Kaartje voor een leerling die thuiszit (2019)
Met dit digitale kaartje kunnen leerlingen, docenten of een klas aan jongeren die thuiszitten laten weten dat ze niet vergeten […]

Rapport: 'Leren van thuiszittersinitiatieven: ontwikkelrecht als brug tussen zorg en onderwijs.' (2019)
Er zijn in Nederland naar schatting ruim 4000 thuiszitters. Een deel van deze jongeren vindt een plek bij zogenaamde thuiszittersinitiatieven. […]

Rapport 'Niet thuisgeven: Schooluitval vanuit het perspectief van leerlingen' (2019)
Het onderzoek ‘Niet thuisgeven’ over schooluitval is uitgevoerd vanuit het perspectief van de leerling die thuiszitter is (geweest). De relatie met […]

Handreiking voorkomen van zittenblijven (2019)
Geen enkele leerling wil graag een schooljaar overdoen. Voor de meeste leerlingen werkt dit demotiverend, met als gevolg een negatief […]

Rapport: Impuls thuiszittersaanpak 'Onderzoek naar het verhaal achter de cijfers en de ambities van het Thuiszitterspact' (2019)
De partners van het Thuiszitterspact hebben Regioplan gevraagd om meer zicht te bieden op het verhaal achter de cijfers van […]
Aantal thuiszitters omlaag? Zij kregen het voor elkaar
Het is een hardnekkig probleem: hoe krijgen we alle kinderen en jongeren in Nederland met succes naar school? Die vraag […]

Delen van gegevens met externe partners
Scholen werken samen met veel externe partners, zoals jeugdhulp, leerplicht, et cetera. In deze samenwerking worden regelmatig gegevens over leerlingen en/of ouders uitgewisseld. Marij Bosdriesz van het Nji geeft in deze film aan welke afspraken met partners nodig zijn en hoe u de informatie zo zorgvuldig mogelijk onderling is uit te wisselen. [Film uit januari 2019]

Bevoegdheden van het onderwijs en rechten en plichten van ouders
Harry Nijkamp van Nijkamp Consult besteedt tijdens deze film aandacht aan de relatie tussen school, samenwerkingsverband en ouders ten aanzien van privacy. Hij behandelt privacyvraagstukken bij aanmelding, toelating, verwijzing en arrangementen en gaat in op de rol en de rechtsbescherming van de ouders. [Film uit januari 2019]

Privacy en de samenwerking met swv's
Debby Sikking van Kennisnet gaat tijdens deze film in op het begrip privacy en waarom het zo belangrijk is om daar zorgvuldig mee op te gaan. Stap voor stap staat Debby stil bij de aandachtspunten vanuit de AVG die belangrijk zijn voor scholen en samenwerkingsverbanden. [Film uit januari 2019]
Digitaal boeket thuiszitters
Speciaal voor de Landelijke Actieweek Thuiszitters 2018 bood de organisatie alle wethouders in Nederland een digitaal ‘boeket’ bloemen aan. Met dit boeket wilden de PO- en VO-raad, VNG, Ingrado en het NJI hen inspireren om in hun gemeente het onderwerp ‘thuiszitters’ actief op te pakken. Tegelijkertijd is het boeket een inspirerende wegwijzer met relevante informatie om aan de slag te gaan om zo weer een stap vooruit te zetten op weg naar een onderwijssector waarin geen enkele leerling meer thuis hoeft te zitten.
Methodische Aanpak Schoolverzuim
Openbaar Ministerie, Raad voor de Kinderbescherming, Halt en Ingrado hebben een gezamenlijke visie op de aanpak van het schoolverzuim ontwikkeld, waarbij primair ingezet wordt op preventie en vrijwillige (jeugd)hulp. De samenwerking heeft geresulteerd in deze vernieuwde handleiding voor de aanpak van ongeoorloofd schoolverzuim: de Methodische Aanpak Schoolverzuim (MAS) uit 2017.
Aanpak thuiszitters
Ingrado, Gedragswerk, het Landelijk expertisecentrum speciaal onderwijs (LECSO) en de Landelijke Beroepsgroep Begeleiders in Onderwijs (LBBO) hebben de krachten gebundeld in een gezamenlijke aanpak van (dreigend) thuiszitten. Niet weer een handreiking of protocol, maar een pakket concrete projecten en activiteiten.
Handreiking Informatierondes thuiszitten: halen en brengen
Het Landelijk Thuiszittersoverleg voerde in 2017 twee informatierondes uit, in het primair en in het voortgezet onderwijs. Het doel was tweeledig: het veld informeren over de ontwikkelde instrumenten om thuiszitten tegen te gaan, én goede praktijkvoorbeelden ophalen in de regio’s. Harry Hageman, sparring partner van Gedragswerk, die een groot deel van de informatierondes voor zijn rekening nam, vertelt over de opbrengsten.
Handreiking doorzettingsmacht
In juni 2016 ondertekenden de ministeries OCW, VWS, V&J, de PO-Raad, de VO-raad en de VNG het Thuiszitterspact met het doel dat in 2020 geen enkel kind langer dan drie maanden thuiszit zonder een passend aanbod. Onderdeel van het pact is de zogenoemde ‘doorzettingsmacht’. Maar wat is nu precies doorzettingsmacht? Welke partijen zijn hier bij betrokken? En welke aandachtspunten zijn er? In deze handreiking uit 2017 leest u hier alles over.
Mogelijkheden voor maatwerk VO
Uitgangspunt is en blijft dat kinderen onderwijs volgen op een school. Soms zijn er echter situaties waarin dat vanwege lichamelijke of psychische problematiek tijdelijk of gedeeltelijk niet mogelijk is. Bijvoorbeeld voor kinderen die op school zo veel prikkels te verwerken krijgen dat zij aan leren niet toekomen of kinderen die door een beperking niet uren achtereen op een stoel kunnen zitten. Zonder maatwerk bestaat het risico dat deze kinderen volledig uitvallen uit het onderwijs, terwijl zij wel in staat zijn zich te ontwikkelen en te leren. In deze handreiking uit 2016 leest u welke mogelijkheden voor maatwerk er zijn in het VO.
Hulpmiddel actietafel thuiszitters
Samenwerkingsverbanden en gemeenten in vele regio’s hebben de invoering van doorzettingsmacht op hun werkagenda staan. Een belangrijk onderdeel hierin is het verbinden van relevante regionale partijen om gezamenlijk uitvoering te geven aan deze aanpak. De actietafel kan hierbij een heel handig hulpmiddel zijn. Aan de actietafel bespreken de – gemandateerde- deelnemers die kinderen die zich in situaties bevinden waarin alleen beweging kan komen door de intensieve en gelijkwaardige samenwerking van alle betrokken partijen. De actietafel brengt de juiste mensen in positie en beweegt hen datgene te doen wat nodig is. Zie ook de handreiking “Hulpmiddel actietafel thuiszitters” uit 2016 van Gedragswerk.

Praktijkvoorbeelden
Het is niet nodig om zelf opnieuw het wiel uit te vinden. Laat u inspireren door onze praktijkvoorbeelden.

Scan Passend Onderwijs
Vul de Scan Passend Onderwijs in en krijg een helder beeld van de stand van zaken op uw school.

Wat is passend onderwijs?
Leerlinge Syl van der Priem stelt deze vraag op haar eigen school en doet verslag in het filmpje. Het filmpje is gemaakt ter introductie van een congres.