Banner

De overheid streeft ernaar dat de meeste scholen in 2035 de overgang naar inclusief onderwijs hebben gemaakt. Hier is het beleidskader ‘Met elkaar voor alle kinderen en jongeren werken aan een inclusieve leeromgeving‘ voor uitgewerkt. Voor het opstellen van dit beleidskader heeft de overheid ook samengewerkt met wetenschappers. Zo weten we uit onderzoek dat kinderen en jongeren met en zonder ondersteuningsbehoeften zich beter ontwikkelen op een inclusieve school.

Welke onderzoeken zijn er nog meer gedaan naar inclusief onderwijs? En wat kunnen we hiervan leren? Vanuit het Steunpunt Passend Onderwijs maken we samenvattingen van onderzoeken over inclusief onderwijs. Dit doen we in samenwerking met Jana Vyrastekova.

 

Jana Vyrastekova

De artikelen over inclusief onderwijs in de wetenschap worden samengesteld door Jana Vyrastekova, universitair hoofddocent Gedrag, Economie en Beleid aan de Radboud Universiteit. Jana is experimenteel gedragseconoom en bestudeert de impact van sociale inclusie en sociale normen. Ze heeft persoonlijke interesse in inclusief onderwijs omdat haar zoon een ondersteuningsbehoefte heeft. Jana is nieuwsgierig hoe de school- en studietijd de beste tijd van het leven kan worden voor iedereen, van leerlingen tot onderwijsprofessionals, in alle contexten.

 

Bekijk de artikelen

  1. Leerresultaten van leerlingen zonder speciale onderwijsbehoeften in inclusieve klaslokalen
  2. Het welzijn van leerkrachten
  3. Herkennen van sociale isolatie in de klas
  4. Inclusief lesgeven: eerst overtuigd zijn of zelfvertrouwen hebben?
  5. Inclusieve klaslokalen bouwen: de kracht van perspectiefname