Het Steunpunt Passend Onderwijs (SPO) is in het schooljaar 2024–2025 gestart met leernetwerken voor initiatieven van scholen die Werken aan een Inclusieve Leeromgeving (WIL)
Binnen de praktijkgerichte WIL-leernetwerken worden de leervragen van de deelnemers gezamenlijk onderzocht. Deelnemers zijn initiatieven binnen de eigen school of in samenwerking met andere scholen. De inschrijving is in duo-vorm per initiatief: een docent/leerlingbegeleider in combinatie met iemand uit de schoolleiding.
Elk netwerk (po en vo) heeft procesbegeleiders die helpen bij het helder krijgen van de leervragen. Daarnaast faciliteren de procesbegeleiders werkvormen en bijeenkomsten. Een leernetwerk komt 4 – 5 keer per schooljaar bijeen. In principe duurt het traject vanaf de start één jaar (met de mogelijkheid om te verlengen). Tussen de bijeenkomsten door zijn de procesbegeleiders ook bereikbaar voor vragen en ondersteuning. De leervragen worden geclusterd zodat de bijeenkomsten thematisch ingericht kunnen worden.
De initiatieven delen ook hun voortgang en presenteren de opbrengsten/producten aan elkaar. De procesbegeleiders verzamelen en delen in overleg ook collectieve opbrengsten, lessen of breed deelbare producten. Zo kunnen andere scholen ook leren van de opbrengsten van de leernetwerken.