Dankzij intensieve samenwerking tussen kinderopvang, onderwijs en jeugdhulp biedt het Integraal Kind en Expertise Centrum in Hoorn (IKEC) kinderen van 0 tot 12 jaar gespecialiseerd onderwijs, kinderopvang en jeugdhulp volgens een integrale aanpak. Nu gebeurt dat nog op zes locaties, maar vanaf augustus 2025 wordt het IKEC ondergebracht in één…
In de Samen naar School-klas (SNS-klas) van basisschool De Kameleon in 's Gravenzande krijgen kinderen met een (ernstige) meervoudige beperking onderwijs in een aangepaste ruimte in de reguliere school. Evelien van der Heijden en Theo Molendijk, respectievelijk leerkracht van de SNS-klas en directeur van De Kameleon, zijn de initiatiefnemers van…
Als de school een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) wil aanvragen, ervaren de betreffende leerling en de ouders dat vaak als zeer ingrijpend. Daarom is het zo belangrijk dat het proces zorgvuldig vorm krijgt, betogen Jeanet Vroom, voorzitter van de commissie van toewijzing en plaatsing bij samenwerkingsverband VO Barneveld-Veenendaal en Marieke Boon, thema-adviseur…
In Nederland streven we ernaar dat alle kinderen en jongeren onderwijs volgen. Toch gaan veel kinderen langdurig niet naar school. In de regio Amersfoort maken verschillende partijen zich sterk voor het recht op onderwijs en het recht op ontwikkeling. Al in 2016 is het (landelijke) Thuiszitterspact gesloten en ondertekend in…
Het Jeugd- en Oudersteunpunt Eemland (JOSEE) functioneert in de huidige vorm sinds begin 2023, maar heeft een lange voorgeschiedenis. Met de start van passend onderwijs in 2014 richtte het samenwerkingsverband po in deze regio een kleinschalig informatiepunt voor ouders in. In samenspraak met leerlingen en ouders is dit informatiepunt de…
Voor veel leerlingen is de overgang van vmbo naar mbo een kwetsbare schakel in de schoolloopbaan. Het regionaal loopbaandossier, ontwikkeld in de regio Noordoost Brabant, wil hier verbetering in brengen. De eerste ervaringen zijn positief, vertellen Jolanda Cuijpers, regiocontactpersoon van het Expertisepunt LOB en tevens werkzaam bij het Loket Doorlopende Leerlijnen…
Onder de naam Eduwiek werken vijf partners in Hoogeveen1 sinds 2017 aan inclusiever onderwijs. In toenemende mate vervagen de grenzen tussen de deelnemende scholen die onder één dak zitten, zodat steeds meer leerlingen trajecten volgen die naadloos aansluiten bij hun ondersteuningsbehoeften. Het Expertisecentrum Eduwiek vervult hierbij een centrale rol en…
In Zo doen zij dit, laten we de professionals uit de praktijk aan het woord. Onderwerpen over de weg naar passend en inclusief onderwijs en alles daartussen. Er wordt belicht wat er goed gaat, maar ook waar de leerpunten liggen. Via deze verhalen hopen wij vanuit Steunpunt Passend Onderwijs anderen…
Alle kinderen die in de Eindhovense wijk Jagershoef/Prinsejagt wonen, krijgen thuisnabij passende opvang, onderwijs en ondersteuning in het gelijknamige inclusieve Spilcentrum, waarin basisschool De Korenaar en kinderopvang Dikkie & Dik met elkaar samenwerken. Berdi de Jonge, directeur van De Korenaar en Patricia van den Elsen, operationeel directeur van kinderopvang Dikkie…
In Zo doen zij dit, laten we de professionals uit de praktijk aan het woord. Dit met onderwerpen over de weg naar passend en inclusief onderwijs en alles daartussen. Er wordt belicht wat er goed gaat, maar ook waar de leerpunten liggen. Via deze verhalen hopen wij vanuit Steunpunt Passend…
Moet de inrichting van het programma van toetsing en afsluiting (PTA) van een vak er voor alle leerlingen precies hetzelfde uitzien? Het Agora-team van het Koningin Wilhelmina College in Culemborg vindt van niet. De school benadrukt dat ongelijke behandeling niet oneerlijk is, zolang de eindtermen en beoordelingscriteria maar gelijk blijven.…
Zes samenwerkingsverbanden – drie po en drie vo - in de regio Nijmegen/Oss/Den Bosch sloegen de handen ineen om de informatiefunctie van de Ouder- en jeugdsteunpunten vorm te geven. Desirée Nijssen en Ilona Parren zijn de contactpersonen van het Ouder- en jeugdsteunpunt van samenwerkingsverband po en vo 30 06 dat…