
Op Integraal Kind Centrum Het Rinket en nieuwkomersafdeling De Fakkel in Heemskerk staat niemand er alleen voor. Al ruim twee jaar werken de medewerkers met co-teaching: een samenwerkingsvorm waarbij meerdere onderwijsprofessionals samen verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van een groep kinderen. Dit versterkt hun kennis en aanpak en zorgt voor…

Overal in het land werken leraren, scholen en samenwerkingsverbanden in primair en voortgezet onderwijs aan inclusief onderwijs, zo laat deze verzameling praktijkvoorbeelden zien. Ze doen dat op verschillende manieren, maar hebben allemaal dezelfde idealen: alle kinderen gelijke kansen en thuisnabij onderwijs bieden. In deze bundel delen we tien inspirerende voorbeelden…

Wist je dat maar liefst 85% van de blinde en slechtziende leerlingen in Nederland gewoon naar een reguliere school gaat? Daar speelt de ondersteuning vanuit expertisecentrum Visio een grote rol in. Hun ambulant onderwijskundige begeleiders helpen leraren inzicht te geven en hun lessen aan te passen, zodat iedere leerling kan…

Een kleine klas, veel aandacht en maatwerk: in de VO+ klas op het Teylingen College Leeuwenhorst in Noordwijkerhout krijgen leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften wat ze nodig hebben om tot bloei te komen. Ze werken toe naar een regulier havo- of vwo-diploma, in een gestructureerde en rustige leeromgeving. Zoals een leerling…

In Zo doen zij dit, laten we professionals uit de praktijk aan het woord. Met onderwerpen over de weg naar passend en inclusief onderwijs en alles daartussen. Er wordt belicht wat goed gaat, maar ook waar leerpunten liggen. Via deze verhalen hopen wij vanuit Steunpunt Passend Onderwijs (SPO) anderen in…

Leerlingen van de School met de Bijbel in Bleskensgraaf – zowel uit het regulier als het speciaal basisonderwijs – werken en spelen samen onder één dak. Dit gebeurt vanuit de visie dat elk kind uniek is in de gaven die hij of zij gekregen heeft en dat zijn of haar…

De hvE-leerroute: met passende ondersteuning je diploma halen in een reguliere school. Sinds schooljaar 2023-2024 heeft het Roelof van Echten College in Hoogeveen een speciale leerroute voor havo- en vwo-leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften. De school geeft deze zogenoemde ‘hvE-leeroute’ vorm en inhoud in samenwerking met RENN4. Caroline van Haeringen is…

Waar het zinvol en mogelijk is, trekken de samenwerkingsverbanden po en vo in Noord-Kennemerland samen op, zo ook in de beweging naar inclusiever onderwijs. Eva Schmidt-Cnossen en Meta Streefland, consulenten van respectievelijk samenwerkingsverband po en vo, vertellen vanuit welke visie ze hieraan werken en tot welke aanpak en activiteiten dit…

Tien jaar geleden, bij de start van passend onderwijs, was samenwerkingsverband VO Kop van Noord Holland een van de eerste regio’s waar een zogenoemde trajectvoorziening werd ingericht: een voorziening op elke reguliere vo school – ondersteuningspunt genoemd – waar leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften buiten de reguliere lessen om, worden begeleid…

Erik Wissink en Patty Proenings blikken terug op 10 jaar passend onderwijs. Allebei zijn zij vanaf de start betrokken bij samenwerkingsverband PO Helmond-Peelland. Wissink begon als coördinator en is nu directeur-bestuurder van het samenwerkingsverband. Proenings was aanvankelijk betrokken als hoofd financiën van een schoolbestuur en is nu manager bedrijfsvoering en…

Op de Prinses Beatrix School op Urk is inclusief onderwijs al jaren de praktijk. Kinderen met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking zitten hier samen met reguliere leerlingen in de klas. Zij volgen het onderwijs samen waar het kan en apart waar het nodig is. Van het team vergt dit specifieke…

De loopbanen van Riemer Poortstra en Mark van der Plas staan in het teken van onderwijs aan kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Sinds 2009 werken ze daarin samen; eerst als de projectleiders van het experiment passend onderwijs in de regio Amersfoort, en sinds de start van passend onderwijs als…