
De afgelopen periode zijn er verschillende kamerbrieven beschikbaar gekomen die raken aan passend onderwijs, gespecialiseerd onderwijs, inclusiever onderwijs en onderwijs/zorg. De kamerbrieven op een rij In de Kamerbrief over planning wetsvoorstellen passend onderwijs staat opgesomd wat de speerpunten van minister Wiersma in de komende periode…

Deze conferentie op 5 en 6 oktober 2022 focust op hoe scholen uit het Vlaamse en Nederlandse basisonderwijs (4/5-12 jarigen) vanuit grootstedelijke context aan inclusief onderwijs doen. 'De inclusieve klas' richt zich op specifieke inclusie-onderwerpen relevant voor medewerkers op basisscholen: (interculturele) diversiteit en inclusie op…

Minister Wiersma heeft in een brief aan de Tweede Kamer de uitwerking van zijn plan gepresenteerd om het aantal thuiszitters terug te dringen. Dit plan werd in maart 2022 aangekondigd in de Kamerbrief over de meest recente verzuimcijfers. Verzuimbeleid op scholen Het plan van…

Deze zomer zijn er twee wetsvoorstellen in internetconsultatie. Door internetconsultatie krijgen meer mensen, bedrijven en instellingen informatie over wetgeving die in voorbereiding is en kun je suggesties doen om de kwaliteit en uitvoerbaarheid van deze voorstellen te verbeteren. Iedereen (dus zowel vertegenwoordigende partijen als individuele…

Op woensdag 12 oktober 2022 van 9.00 uur tot 11.00 uur staat de eerste netwerkbijeenkomst voor samenwerkingsverbanden PO/VO en gemeenten van schooljaar 2022-2023 op de agenda. Een bijeenkomst voor bestuurders en beleidsmedewerkers onderwijs en jeugd van gemeenten, en voor leidinggevenden van samenwerkingsverbanden en hun staffunctionarissen.…

Het thema voor INSA’s 2022-conferentie is het maken van golven voor het bevorderen van schoolaanwezigheid. Dit jaar vindt deze internationale conferentie op 5, 6 en 7 oktober plaats in Nederland en wel in Egmond aan Zee. Werk samen met collega’s van over de hele wereld…

De PO-Raad en de VO-raad hebben met de vakbonden op 20 mei 2022 het cao-akkoord voor 2022 ondertekend. Met deze cao is de loonkloof van de leraren tussen vo en po gedicht. Daarna is op 22 juni 2022 een onderhandelaarsakkoord getekend over een nieuwe CAO…

Focus op aanwezigheid vraagt van de hele school om teamwork en betrokkenheid bij elke leerling. Teamwork en betrokkenheid laat je onder meer zien door signalen op te vangen en zorgen te delen, ook als het niet de eigen mentor-leerling of klas betreft. Meer weten hierover,…

Recent is bekend geworden dat de samenwerkingsverbanden de mogelijkheid krijgen om een NPO-subsidie aan te vragen voor niet-ingeschreven kinderen en jongeren. Deze subsidieregeling is gekoppeld aan het project ‘WEL in ontwikkeling’ dat Gedragswerk, Ingrado en Ondersteuningsteam Zorg voor de Jeugd (OZJ) op verzoek van VWS…

Deze zomer start het nieuwe Landelijke Kenniscentrum Hoogbegaafdheid dat wordt uitgevoerd door het National Talent Centre of the Netherlands (NTCN). Het Kenniscentrum wordt binnen het Nederlandstalige Programma op 1 september tijdens de internationale ECHA conferentie gelanceerd. Talentstimuleren.nl Het NTCN neemt ook het kennis- en communityplatform…

In de periode mei 2021 t/m mei 2022 heeft een projectteam van BMC in opdracht van de ministeries van OCW en VWS vijftien geselecteerde proeftuinen onderwijszorgarrangementen (OZA’s) begeleid. Het doel hiervan is het verbeteren van het ontwikkelingsaanbod op het gebied van onderwijs en zorg voor…

Jongeren die niet naar school gaan worden door veel instanties 'thuiszitters' genoemd. Wij gebruiken liever de term 'schoolmissers'. Schoolmissers zijn (soms) minder op school aanwezig. Bijvoorbeeld door fysieke of psychische klachten. Ook pesten, een gameverslaving of problemen thuis kunnen redenen zijn dat een jongere niet…